Selasa, 15 Mei 2012

Jingga 13: SPR perlu bertanggungjawab Bersih 3.0

Oleh Norutul Ilham


KUALA LUMPUR : Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) adalah punca perhimpunan Bersih diadakan kerana masih gagal membersihkan daftar pemilih yang meragukan selain berkepentingan politik.

Menurut badan bukan kerajaan (NGO), Jingga 13, sikap berat sebelah SPR berhubung insiden dalam perhimpunan itu terbukti apabila bukti, laporan dan fakta penyelewengan tidak diambil tindakan, sebaliknya rakyat dipersalahkan.

Ketua Koordinatornya, Fariz Musa berkata, komplot kerajaan Umno Barisan Nasional (BN) bersama SPR itu dapat dilihat bila mana media kawalan mereka mensensasikan huru-hara insiden perhimpunan berbanding lapan tuntutan bagi pilihan raya bersih dan adil.

“Perhimpunan Bersih wujud berpunca daripada kegagalan SPR bertindak telus, adil dan profesional dalam menjalankan sistem pilihan raya benar-benar diyakini dan berkecuali dalam mengimplimentasikan amalan demokrasi dalam negara.

“Pengerusi dan Timbalan Pengerusi SPR wajar dipersalahkan dan bertanggungjawab terhadap apa yang berlaku sebagai peneraju kegagalan dan penyelewengan SPR serta berfungsi sebagai badan yang sepatutnya berkecuali, bebas dan profesional,” katanya pada kenyataan.

Justeru itu kata Fariz, tiada lagi pihak lain yang perlu dipersalahkan selain SPR dan kerajaan kerana sengaja mencetuskan huru-hara dalam perhimpunan itu.

“Jingga 13 mendesak agar Pengerusi dan Timbalan Pengerusi SPR dilucutkan jawatan atau meletakkan jawatan dengan segera dan dilantik individu yang benar-benar diyakini menerajui badan yang sangat penting ini.

“Perhimpunan yang sebelum itu berlaku dengan aman telah dicemari oleh tindakan polis apabila gas pemedih mata ditembak kepada para demonstran yang berhimpun bagi menyuarakan sokongan terhadap lapan tuntutan Bersih bagi pilihan raya yang bersih,” katanya.

Tiada ulasan: