Selasa, 20 September 2011

"Politik murahan menjelang PRU": Tian Chua nafi tuduhan miliki kereta RM800 ribu

Tian Chua


Menurut kenyataan Lim Si Ping (gambar bawah), Ketua Pemuda Parti Gerakan Malaysia ketika memberi ucapan dalam Mesyuarat Agung Pemuda Gerakan P. Pinang pada 17 September 2011 dengan mengeluarkan dakwaan yang berfitnah terhadap saya bahawa saya memiliki kereta mewah yang berjenama Mercedenz-Benz S-Class yang bernilai RM800 ribu dan sering bertukar kereta dalam tiga tahun sejak dijawat sebagai wakil rakyat.

Saya amat dukacita terhadap seorang politik yang berpendidikan tinggi dan sebagai anggota Lembaga Penasihat Dewan Bandaraya Kuala Lumpur yang mengeluarkan dakwaan fitnah yang tidak bertanggungjawab dan tidak matang. Dakwaan fitnah ini adalah langsung tidak berasas serta merupakan taktik politik murahan menjelang pilihanraya akan datang tidak lama lagi.

Pertama sekali, saya langsung tidak mempunyai atau memiliki kereta mewah Benz S-Class yang bernilai RM800 ribu. Saya hanya memiliki kereta Benz terpakai (12 tahun) E-Class yang bernilai RM90 ribu sahaja ketika membelinya pada April 2010. Sekarang saya membayar ansuran sebanyak RM1,368 setiap bulan kepada Public Bank. Saya menegaskan bahawa jumlah ini adalah dalam kemampuan saya.

Kedua, kereta berjenama Toyota Camry adalah dibeli selepas menjadi wakil rakyat dan dibeli pada Jun 2008 dan kemudian menjualkannya pada April 2010 selepas kereta tersebut mengalami kemalangan. Dakwaan mengatakan bahawa saya membeli kereta berjenama Toyota Camry sebanyak dua kali adalah tidak betul sekali.

Dengan dakwaan fitnah Lim seolah-olah saya seorang ahli politik yang tidak jujur dan tidak bermoral dan kenyataan beliau berbau dakawaan terhadap saya melakukan gejala rasuah untuk memiliki kereta mewah. Ini merupakan satu dakwaan yang cuba menjatuh etika saya sebagai wakil rakyat yang berpegang prinsip yang menegak keadilan.

Oleh itu, saya menutut Lim mohon maaf kepada saya dan bertanggungjawab sepenuhnya kenyataan beliau. Saya turut mendesak Lim membayar pampasan terhadap penjejasan imej dan mencemari nama saya.

Selanjutnya, kenyataan Lim mencerminkan Pakatan Rakyat Kerajaan P.Pinang bagai suami isteri yang tidak bersatu hati. Kenyataan Lim telah mensifatkan lelaki akan mencari isteri kedua jika bosan dengan isteri. Pemikiran dan kenyataan sedemikian telah membuktikan Lim adalah seorang lelaki yang tidak menghormati pasang suami isteri kurniaan tuhan.

*Kenyataan media oleh Tian Chua (gambar kanan), ahli parlimen Batu merangkap Naib Presiden PKR.

Tiada ulasan: