Khamis, 1 September 2011

Mat Sabu, komunis dan PRU 13

Oleh SiasahDaily


Mohamad Sabu menjadi pemimpin pembangkang terbaharu yang berkohttps://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgG8n_-lP1hTTYsgtLDMvTll1ZKyZ-ehZcJSisRx_TyoWyrXBaAQ6vDW-T3Zh4QYujyMnoDvXJQ3Ej9K_mbS_e4y1-HpwuoHQLDj_i0R_9Clo-HiMvn8idGE2ZEQ_tUdlWbUEQvv7CFYyw/s1600/commie.jpgnfrontasi dengan Utusan Malaysia, akhbar harian dikuasai parti pemerintah, Umno.


Ucapan timbalan presiden PAS itu yang didakwa pengkritiknya sebagai mengina pejuang kemerdekaan kini menjadi isu besar yang diwacanakan media propemerintah menjelang kemerdekaan.



Mohamad bukan individu pertama yang cuba memberi penilaian semula sejarah negara melibatkan persaingan ideologi dalam perjuangan menentang penjajah dan kemerdekaan.

Dalam penafsiran semula hal itu, tidak dapat dielakkan penilaian terhadap golongan berhaluan kiri termasuk sosialis dan komunis, yang diabaikan dalam penulisan sejarah paling dominan negara ini.

Pengiktirafan terhadap golongan kiri, yang pernah dilakukan antaranya melalui buku-buku terbitan Universiti Kebangsaan Malaysia turut mencetuskan kontroversi serupa, yang dikritik keras secara simplistik sebagai pengiktirafan terhadap komunis.

Hakikatnya, perjuangan komunis dikawal China tidak diterima sepenuhnya oleh golongan kiri di Malaysia, terutama yang berbangsa Melayu dan mempunyai jati diri berasaskan Tanah Melayu. Dominasi China ialah penguasaan berbentuk penjajahan yang ditentang golongan kiri tersebut.

Ucapan Mohamad itu dieksploit dalam konteks persaingan wacana perjuangan kemerdekaan yang penting kepada pemerintah untuk memastikan versi sejarahnya kekal dominan, dan kepentingan berkaitan Pilihan Raya Umum ke-13 akan datang.

Mohamad dalam kes ini meneruskan kritikannya terhadap apa yang dilihatnya sebagai dominasi satu versi sejarah, walaupun kritikannya itu kurang cermat dan tidak mengambil kira sensitiviti sejumlah besar orang Melayu.

Hal ini sama dengan kritikan lamanya terhadap orang Melayu yang didakwa kurang sensitif terhadap rasuah dan penyalahgunaan kuasa berbanding orang Cina, yang turut dieksploit penyokong Umno.

Turut memperlihatkan kekurangan sensitiviti beliau ialah pujian berpanjangan terhadap Lim Guan Eng, pemimpin DAP rakan karibnya yang juga ketua menteri Pulau Pinang, pujian yang dianggap berlebihan dan hampir menghina termasuk oleh penyokongnya sendiri.

Dalam hal melibatkan sensitiviti Melayu ini, Mohamad boleh disifatkan telah melakukan kesilapan kerana tidak cermat, dan boleh menjejaskan undi Melayu terhadap PAS ketika pelbagai isu termasuk kes gereja di Selangor menambah persepsi negatif Melayu terhadap PAS.

Walau bagaimanapun, kontroversi ini tidak semestinya negatif terhadap beliau, terutama melibatkan pertandingan dalam Pilihan Raya Umum ke-13 nanti.

Sekiranya beliau bertanding di kerusi majoriti Cina, apa yang berlaku selama ini memberi kesan positif kepada beliau, kerana imej mesra dengan masyarakat itu - terutama hubungan baik dengan DAP yang mendapat sokongan kuat Cina - telah terbina lama.

Beliau disebut-sebut akan bertanding di kawasan bandar atau majoriti Cina. Kerusi seperti Parlimen Bayan Baru di negeri dikuasai DAP, Pulau Pinang ialah satu contoh kerusi yang mempunyai majoriti Cina yang berpotensi untuk Mohamad.

Bayan Baru mempunyai 48.46 peratus pengundi Cina pada pilihan raya lalu, dan 39.14 peratus pengundi Melayu.

Ahli Parlimen Bayan Baru, Datuk Zahrain Mohamed Hashim telah meninggalkan PKR dan kini menjadi ahli bebas. PAS berhasrat mengambil alih kerusi-kerusi yang ditandingi oleh wakil PKR yang telah melompat keluar parti.

Mohamad ialah salah seorang pemimpin PAS yang paling rapat dan mempercayai DAP, dan yakin kedua-dua parti mampu membina hubungan rapat walaupun berbeza ideologi.
http://siasahdaily.blogspot.com

Tiada ulasan: