Sabtu, 24 September 2011

Kerajaan berhadapan saman RM1 juta

WARKAH DAILY

SEREMBAN: Tiga penternak lembu memfailkan saman RM1 juta terhadap Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani kerana mendakwa ternakan mereka terjejas selepas dibekalkan enam ekor lembu yang dijangkiti penyakit kuku dan mulut.



TIGA penternak, dari kiri, Tamilselvan, Krishnan dan Nganersegaran menunjukkan gambar ternakan mereka yang mati selepas memfailkan saman di Mahkamah Tinggi Seremban semalam. | foto Kosmo!


Mengikut writ saman, Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani dinamakan sebagai defendan pertama manakala Jabatan Perkhidmatan Veterinar Negeri Sembilan (kedua) dan Pengarah Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV) Negeri Sembilan, Datuk Dr. Noor Soeraya Norsham (ketiga).

Turut dinamakan dalam writ saman itu ialah Penolong Ketua Pengarah JPV, Dr. Salmiyah Tahir sebagai defendan keempat dan dua kakitangan JPV Negeri Sembilan iaitu Mohamad Abdullah dan Latip Yasim (kelima dan keenam).

Kumar berkata, anak guamnya mengambil tindakan itu kerana tertekan dengan tindakan defendan yang gagal memberikan rawatan awal terhadap enam ekor lembu yang diterima daripada Pusat Perkhidmatan Industri Tenusu Gemencheh menerusi program Ternakan Bekalan Trust 2010 pada 16 Disember 2010 lalu.

Katanya, selepas enam hari menerima lembu itu, anak guamnya yang masing-masing menerima dua ekor lembu mendapati ternakan itu menunjukkan simpton dijangkiti penyakit mulut berbuih, berair dan tidak boleh makan.

Dia kemudian memaklumkan perkara itu kepada Jabatan Perkhidmatan Haiwan Jempol. -Kosmo!

Tiada ulasan: