Jumaat, 2 September 2011

Kegagalan perjanjian Aust-M'sia memalukan

MALAYSIA KINI


Majlis Peguam menyarankan negara supaya mengiktiraf pelarian secara rasmi untuk mengelakkan rasa malu yang besar pada masa depan seperti yang berlaku akibat kegagalan perjanjian pertukaran pencari suaka politik yang dimeterai antara Australia dan Malaysia.

NONEPresidennya Lim Chee Wee berkata kerana gagal mengiktiraf taraf pelarian, Malaysia dilabel juga sebagai negara yang ketinggalan dalam mengiktiraf hak asasi manusia.

Katanya, dalam semangat negara menyambut Kemerdekaan ke-54 tahun dan sesuai sebagai sebuah negara yang berdaulat, Malaysia sepatutnya mengendalikan urusannya selaras dengan piawaian dan norma-norma yang diterima pakai di peringkat antarabangsa.

Lim merujuk keputusan Mahkamah Tinggi Australia semalam yang memutuskan bahawa perjanjian pertukaran pemohon suaka antara kerajaan Australia dan Malaysia adalah menyalahi undang-undang.

Ketua Hakim Robert French berkata mahkamah itu memerintahkan Menteri Imigresen Chris Bowen dan jabatannya disekat daripada menghantar pemohon-pemohon suaka ke Malaysia.

"Deklarasi yang diumumkan... telah dilakukan tanpa kuasa dan ia tidak sah," kata Hakim French.

Malaysia adalah antara 45 negara daripada 192 anggota Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang masih belum mengesahkan Konvensyen 1951 Status Pelarian dan Protokol 1967.

NONEPerjanjian untuk adalah untuk memindahkan 800 pemohon suaka ke Malaysia dan sebagai balasan, Australia akan menerima 4,000 pelarian yang telah didaftarkan di bawah Suruhanjaya Tinggi bagi Pelarian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNHCR) di Kuala Lumpur bagi penempatan semula di Australia.

Menurut Lim, keputusan penghakiman mendapati peruntukan Akta Migrasi Australia 1958 yang memberi kuasa kepada Menteri Imigresen dan Kewarganegaraan Australia untuk menghantar pencari suaka ke negara ketiga semasa permohonan mereka diproses, tidak terpakai. Ini kerana ia hanya sah jika negara (ketiga) itu mematuhi atau terikat dengan undang-undang antarabangsa ataupun undang-undang tempatannya sendiri.

Tiada ulasan: