Rabu, 12 Ogos 2020

Saksi: Cek dimasukkan ke akaun Yayasan Al-Falah atas arahan Zahid

MALAYSIAKINI

 Malaysiakini

Daripada 92 cek bernilai hampir RM77 yang dimasukkan ke akaun pelanggan yang dibuka untuk Yayasan Al-Falah di firma guaman tetuan Lewis & Co, tidak ada satu pun datang daripada Yayasan Al-Falah sendiri.

Menurut rakan kongsi di Lewis & Co, B Muralidharan, kesemua cek dan cek jurubank itu sebaliknya diberikan oleh Ahmad Zahid Hamidi untuk dimasukkan ke akaun pelanggan tersebut.

Katanya, arahan untuk membuka akaun pelanggan untuk Yayasan Al-Falah tersebut juga dibuat atas arahan Ahmad Zahid, malah satu fail dibuka untuk Yayasan Al-Falah mengandungi lejar bagi merekod semua transaksi itu juga dibuat atas arahan Ahmad Zahid.

Muralidharan berkata demikian semasa pemeriksaan utama oleh timbalan pendakwa raya Raja Rozela Raja Toran dalam perbicaraan rasuah, pengubahan wang haram dan pecah amanah melibatkan Ahmad Zahid yang masuk hari ke-33 di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini.

Raja Rozela: Kenapa rekodkan kesemua cek atau transaksi berkaitan 92 cek ini di bawah fail Yayasan Al-Falah?

Muralidharan: Saya diarahkan untuk simpan di dalam (fail) Yayasan Al-Falah.

Raja Rozela: Siapa arahkan untuk buka fail Al-Falah?

Muralidharan: Datuk Seri Zahid.

Lagi, katanya, arahan untuk menyimpan wang itu di dalam akaun pelanggan itu juga tidak datang daripada Yayasan Al-Falah, tetapi dari Ahmad Zahid.

Raja Rozela: Adakah arahan (simpan wang dalam akaun pelanggan Yayasan Al-Falah) datang daripada Al-Falah?

Muralidharan: Tak. (Arahan dari) Datuk Seri Zahid.

Menurut keterangan saksi ke-66 pada 17 Jun lalu, peguam dan ahli lembaga pemegang amanah Yayasan Al-Falah, Faisalludin Mohamat Yusuff, Yayasan Al-Falah dipengerusikan oleh adik Ahmad Zahid, Mohamad Nasaee Ahmad Tarmizi, yang juga merupakan pemegang amanah sepertinya dan penandantangan wajib bagi yayasan tersebut.

Faisalludin turut menjelaskan perbezaan kedua-dua yayasan berkenaan, iaitu Yayasan Al-Falah ialah yayasan keluarga besar Hamidi@Ahmad Tarmidzi Radin Abdul Fateh, manakala Yayasan Akalbudi pula adalah untuk Ahmad Zahid seorang sahaja.

Ahmad Zahid merupakan pengasas, pemegang amanah, dan penandatangan tunggal Yayasan Akalbudi.

Ahmad Zahid berhadapan dengan 47 pertuduhan, 12 daripadanya membabitkan pecah amanah (CBT) melibatkan dana Yayasan Akalbudi, lapan tuduhan rasuah dan 27 pertuduhan pengubahan wang haram.

Sepanjang perbicaraan berlangsung, pihak pembelaan konsisten cuba mencadangkan kepada saksi bahawa Lewis & Co merupakan pemegang amanah kepada Yayasan Akalbudi.

Bagaimanapun, Muralidharan tadi memberikan jawapan senada dengan seorang lagi rakan kongsi Lewis & Co, V Premshangar semalam, bahawa Lewis & Co tidak pernah menjadi pemegang amanah untuk Yayasan Akalbudi.

Tiada ulasan: