Ahad, 3 Mei 2020

Negeri boleh ikut SOP sendiri

Sri Ayu Kartika Amri
 
 ISMAIL Sabri Yaakob. FOTO BERNAMA
 

SETIAP negeri di seluruh Malaysia dibenarkan menyesuaikan prosedur operasi standard (SOP) yang dikeluarkan mengikut daerah masing-masing.

Menteri Kanan (Kluster Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, tetapi mesti mengikuti garis panduan SOP yang ditetapkan oleh Kerajaan Persekutuan.

Katanya, kerajaan memang sudah bersetuju jika negeri mengikut kesesuain masing-masing dalam memastikan SOP dilaksanakan sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

"Sebagai contoh restoran dibenarkan dibuka sehingga 10 malam, ada kedai di kawasan bandar kecil selalu ditutup lebih awal.

"Jadi pemilik kedai boleh berbuat demikian dan itu yang kita bincangkan supaya pelaksanaan SOP boleh disesuaikan ikut negeri masing-masing," katanya pada sesi soal jawab di sidang media di Putrajaya, hari ini.

Menurutnya, kerajaan juga tidak menghalang restoran yang ingin beroperasi hanya membenarkan bungkus dan bawa balik.

"Bagi restoran yang merasakan tiada keperluan untuk mereka membenarkan orang menjamu selera dan hanya benarkan pembelian bungkus, kita tidak bole kata ia melanggar SOP sepanjang PKPB ini.
"Pilihan adalah mengikut kesesuaian masing-masing," katanya.

Dalam pada itu, beliau berkata kerajaan juga tidak akan menutup seluruh negara jika terdapat kenaikan mendadak kes positif Covid-19.

Ismail berkata, perintah sekatan hanya akan dibuatterhadap kawasan yang berkaitan.

"Kita mengetatkan pergerakan berdasarkan lokaliti di kawasan yang menunjukkan positif Covid-19," katanya.

Tiada ulasan: