Sabtu, 28 Disember 2019

Penganjur Kongres Jawi bidas polis kerana dapatkan perintah mahkamah


KOW GAH CHIE




Penganjur Kongres Organisasi Cina hari ini membantah tindakan pihak polis mendapatkan injunksi mahkamah untuk menghalang kongres berhubung pembelajaran tulisan Jawi yang sepatutnya diadakan hari ini.

Pengerusi Dong Zong, Tan Tai Kim (gambar), ketika membacakan kenyataan daripada 17 kumpulan berkata mereka sangat tidak senang dengan tindakan pihak berkuasa itu.

"Kami menegaskan bahawa kebebasan berhimpun dan berekspresi adalah hak rakyat seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan," kata Tan.

"Polis perlu bertindak terhadap individu dan kumpulan yang mengancam untuk mengganggu persidangan itu.

"Ini sepatutnya menjadi tanggungjawab polis, bukannya menyalahgunakan prosedur undang-undang untuk menekan mereka yang mematuhi undang-undang.

"Ini seolah-olah (polis) meninggalkan peraturan undang-undang dan memanjakan mereka yang (terus) menghasut dan mengancam," katanya.
Beliau berkata demikian selepas mengadakan pertemuan selama dua jam dengan 17 kumpulan pendidikan Cina dan NGO di sebuah restoran di Kajang.

Restoran berkenaan terletak kira-kira tiga kilometer dari New Era University College yang sepatutnya menjadi lokasi kongres Organisasi Cina hari ini.

Menegaskan bahawa mereka menghormati perintah mahkamah untuk membatalkan kongres sebelum ini, namun mereka masih mengadakan mesyuarat kecemasan pada pukul 1 petang untuk membincangkan tindakan susulan.

Tan menjelaskan bahawa mesyuarat hari ini hanya dihadiri oleh wakil-wakil daripada 17 NGOs, manakala kongres sebelum yang telah dibatalkan menjemput 1,000 hadirin.

Semalam, Dong Jiao Zong terpaksa menangguhkan persidangannya berhubung pembelajaran Jawi di sekolah-sekolah vernakular selepas polis mendapat injunksi di mahkamah, bagi menghalang acara itu atas faktor keselamatan.

Majistret Kajang, Syahrul Sazly Mohd Sain memberi perintah itu berdasarkan maklumat daripada polis yang mendapati kemungkinan berlaku gaduh-gempar atau rusuhan sekiranya persidangan tersebut diteruskan.

Perhimpunan untuk membantah kongres itu juga dibatalkan melibatkan Angkatan Gerak Minda Malaysia (Agra), Perkasa, dan Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS).

Sebelum ini Kementerian Pendidikan menetapkan pengajaran tulisan Jawi hanya akan dilaksanakan dengan persetujuan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) dan ibu bapa murid.

Bagaimanapun Dong Zong bertegas mahu Lembaga Pengelola Sekolah dilibatkan dalam proses membuat keputusan berhubung pengajaran itu, yang dijadual dimulakan tahun depan untuk murid tahun empat.

Tiada ulasan: