Rabu, 25 Disember 2019

PBS belum buat keputusan bertanding PRK Kimanis

Presiden PBS Maximus Ongkili (4 dari kanan) bersama pemimpin 
lain pada majlis rumah terbuka Krismas PBS, hari ini.
 
KOTA KINABALU: Presiden Parti Bersatu Sabah (PBS), Maximus Ongkili berkata partinya belum membuat keputusan untuk bertanding pada pilihan raya kecil (PRK) Kimanis walaupun Umno Sabah memujuk mereka tidak berbuat demikian.

Ongkili berkata PBS masih menilai sentimen rakyat di Kimanis, sambil menambah parti itu mempunyai sokongan di kawasan Parlimen di barat daya Sabah.

“Sebenarnya, kami hanya bersembang tidak rasmi.

“Kami akan membuat keputusan sebelum hari penamaan calon sama ada untuk bertanding. Parlimen itu berbilang kaum dan parti seperti kami akan sentiasa ada tempat,” katanya kepada pemberita di rumah terbuka Krismas PBS di Penampang, hari ini.

Beliau berkata PBS tidak akan tergesa-gesa keputusan walaupun Umno Sabah bercadang mengumumkan calonnya pada 1 Jan.

“Biarkan mereka mengumumkan calon mereka terlebih dahulu. Jika kita nak letak calon, kita akan umumkan kemudian. Terdapat kira-kira 6,000 hingga 8,000 pengundi di Kimanis yang tidak komited kepada Umno atau Warisan-Pakatan Harapan.

“Itu menjadikannya menarik. Ia bukan 1 lawan 1,” kata Ongkili.

Ketua Umno Sabah, Bung Moktar Radin, yang merupakan antara mereka yang menghadiri majlis itu, berkata Umno mengadakan mesyuarat tidak rasmi dengan PBS untuk mendapatkan sokongan parti itu dan menggesa mereka tidak bertanding pada PRK tersebut.

Umno berharap dapat melawan 1 lawan 1 dengan Warisan.

Bercakap kepada media hari ini, Bung Moktar Radin mengesahkan terdapat mesyuarat tidak rasmi antara kedua-dua parti itu, di mana partinya berharap PBS tidak akan bertanding di sana.

“Perbincangan ini sangat positif. Kami akan jadikan ia rundingan rasmi tidak lama lagi,” katanya.
Ditanya sama ada PBS akan menyokong Umno Sabah, seperti yang dilakukan pada PRK Sandakan pada Mei lalu, Ongkili berkata calon itu harus memenuhi kriteria tertentu terlebih dahulu.

“PBS akan menyokong calon atau parti yang berjuang untuk hak negeri, mempertahankan Perjanjian Malaysia 1963, berjanji untuk memastikan Sabah selamat dari pendatang asing tanpa izin dan menolak Pas Sementara Sabah (PSS).

“Sekiranya calon Umno memenuhi syarat-syarat ini, kami akan memberikan sokongan,” katanya.

Mahkamah Persekutuan pada 2 Dis lalu mengekalkan keputusan Mahkamah Pilihan Raya pada 16 Ogos lalu yang mengisytiharkan kemenangan bekas menteri luar, Anifah Aman pada pilihan raya umum tahun lalu tidak sah dan terbatal.

Suruhanjaya Pilihan Raya menetapkan 4 Jan sebagai hari penamaan calon sementara pengundian akan diadakan pada 18 Jan.

Terdapat 29,664 pengundi berdaftar di Kimanis, dengan 52% terdiri daripada pengundi Bumiputera Islam, 41% Bumiputera bukan Islam dan orang Cina kira-kira 6%.

Sementara itu, Ongkili meneruskan kecamannya terhadap PSS.

“PSS kepada kami adalah permainan berbahaya. Ia hanya menghalalkan apa yang tidak halal,” katanya, sambil menambah rakyat Malaysia Barat dikehendaki memperbaharui pas kerja mereka setiap tahun.

PSS, yang bertujuan menggantikan Kad Pendaftaran Orang Asing Khas (IMM13), burung-burung dan sijil bancian – boleh diperbaharui setiap 3 tahun.

Kerajaan merancang untuk mengeluarkan PSS kepada pemegang dokumen ini mulai Jun depan.

Ongkili berkata ada cara lain untuk menyelesaikan masalah ini, sambil menambah PBS sanggup mengambil bahagian dalam memberikan penyelesaian jika jawatankuasa antara parti ditubuhkan di DUN atau Dewan Rakyat untuk menyelesaikan isu itu.

“Jadi itulah sebabnya kita menolak PSS. Tidak ada kekurangan idea – ia semuanya dalam suruhanjaya siasatan diraja terhadap pendatang asing tanpa izin di Sabah sebelum ini. Anda tidak perlu membuat sesuatu yang baru,” katanya.

Tiada ulasan: