Oleh MALAYSIA DATELINE
Pemuda Pas mempersoalkan tindakan kerajaan yang mahu menayangkan
perlawanan Piala Dunia 2018 secara langsung di RTM dengan anggapan ia
membazir.
Timbalan Ketua Pemuda Pas Wilayah Persekutuan, Nurul Islam Mohamed
Yusoff bertanya, adakah berbaloi kerajaan membelanjakan RM 40 Juta
dengan anggaran pendapatan RM 12 Juta?
“Ketika rakyat diminta menyumbang ke Tabung Harapan Rakyat bagi
menyelesaikan hutang negara, Kerajaan berbelanja pada perkara bukan
keperluan.
“Saya merasakan ia sangat tidak wajar dan mencadangkan agar Menteri
menpertimbangkan semula keputusan beliau,” kata calon Pas Setiawangsa
itu melalui facebooknya.
Menteri Komunikasi dan Multimedia YB Gobind Singh Deo mengumumkan
kerajaan akan menayangkan perlawanan Piala Dunia 2018 secara langsung di
RTM. Kos yang akan dibelanjakan adalah RM 40 juta bagi 41 perlawanan
yang mana 27 secara siaran langsung dan 14 melalui siaran tertunda.
Bagi Nurul, dalam keadaan negara terpaksa berjimat cermat kerana
bebanan hutang yang ditinggalkan kerajaan terdahulu, ramai mempersoalkan
tindakan Kementerian membelanjakan RM40 Juta.
Namun ada yang berhujah ianya akan dibiayai melalui pengiklanan. Angka pengiklanan yang dianggarkan adalah RM250 Juta, katanya.
Katanya, setelah disemak laporan kewangan RTM 2013-2016 (2017 tidak
dipaparkan) melalui laporan tahunan kementerian di laman sesawang rasmi
kementerian, beliau dapati jumlah pendapatan RTM melalui pengiklanan
adalah seperti berikut :
2013 = RM 2.48 Juta
2014 = RM 51.9 Juta (Piala Dunia Brazil)
2015 = RM 38.6 Juta
2016 = RM 43.1 Juta
Katanya, jika diteliti, pada 2014 iaitu tahun pertandingan Piala
Dunia di Brazil, RTM menyiarkan siaran langsung dan hasil yang
diperolehi oleh RTM melalui pengiklanan adalah RM 52 Juta.
Manakala tahun tahun lain, pendapatan yang diperolehi sekitar RM 40 Juta. Ia adalah pendapatan pengiklanan sepanjang tahun.
Jadi, katanya, lebihan pendapatan pengiklanan pada tahun piala dunia hanyalah RM 12 Juta sahaja.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan