Sabtu, 7 Oktober 2017

Khalid Samad Tidak Benarkan Mat Sabu Rampas Parlimen Shah Alam





Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad tidak memberi laluan kepada Presiden Amanah, Mohamad Sabu untuk merampas kerusi Parlimennya pada PRU 14.

Khalid sebelum ini dicalonkan bertanding di Parlimen Johor Bharu untuk memberi laluan kepada Mohamad Sabu bertanding di Parlimen Shah Alam menukar pendirian saat-saat akhir dengan memberi alasan tidak mahu melawan abangnya sendiri, Tan Sri Shahrir Samad yang bertanding di Parlimen tersebut.

“Malangnya bagi saya ialah abang saya tunda rancangannya untuk bersara. Kalau dia bersara, dan dengan izin dan persetujuan PKR, saya sanggup turun bertanding di Johor Bahru.

“Tapi oleh kerana dia akan bertanding, kerana dia abang, saya tak mahu terlibat dalam satu keadaan di mana saya bertanding dengan abang saya,” kata Khalid Samad.

Menurut FMT, Mohamad Sabu berminat bertanding di Parlimen Shah Alam kerana kerusi itu salah satu yang dianggap selamat.

Namun, dengan pendirian terbaharu Khalid Samad itu, Mohamad Sabu atau Mat Sabu terpaksa mencari kerusi parlimen lain di Selangor.

Pada PRU ke-13 lalu, Mat Sabu tewas kepada calon BN di kerusi Parlimen Pendang di Kedah, sebuah kubu kuat PAS yang pernah dipegang oleh bekas presidennya Fadzil Nor, walaupun atas kapasiti timbalan presiden PAS

Tiada ulasan: