Rabu, 30 Mac 2011

Taib ditentang adik speaker Dun Sarawak di Balingian

Kerusi Dun Balingian yang disenaraikan sebagai kawasan panas oleh SPR akan menyaksikan sekurang-kurangnya pertandingan tiga penjuru.



PETALING JAYA: Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Taib Mahmud dijangka akan ditentang oleh adik kepada Speaker Dewan Undangan Negeri (Dun) Sarawak yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Semop, Dato Sri Mohamad Asfia Awang Nassar dalam pilihan raya negeri (PRN) 16 April ini.

Awang Abdullah Awang Nassar dari Parti Ekonomi Rakyat Sarawak (PERS), mengesahkan perkara itu ketika ditemui secara tidak sengaja oleh beberapa wartawan dari sebuah stesen tv tempatan ketika sedang membeli borang pencalonan di pejabat Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) di negeri itu semalam.

Pengesahan Awang Abdullah juga sekaligus akan menyaksikan pertembungan sekurang-kurangnya tiga penjuru termasuk wakil dari pakatan pembangkang yang akan pasti turut meletakan calonnya di Dun Balingian yang disenaraikan sebagai kawasan panas oleh SPR.

Bagaimanapun, Awang Abdullah dipercayai akan bertanding atas tiket bebas berikutan parti ditubuhkan pada Julai tahun lalu itu masih belum diluluskan pendaftarannya oleh Pendaftar Pertubuhan (ROS).

Parti itu dikatakan dianggotai oleh bekas ahli Parti Pesaka Bumiputera Bersatu Sarawak (PBB) yang presidennya adalah Taib sendiri.

Dalam satu kenyataan akhbar ketika parti itu ditubuhkan, Setiausaha penaja PERS, Mohammad Nor Bakri memberitahu, parti itu telah meletakkan sasaran untuk bertanding di semua 71 Dun Sarawak.

Bagaimanapun katanya, beberapa calon yang berpotensi dari parti itu telah ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan salah seorang turut kehilangan 99 ekar tanah yang diambil bagi tujuan penanaman kelapa sawit.

Sebelum ini, khabar angin bertiup di kalangan pemerhati politik negeri itu, Mohamad Asfia dikatakan akan membantu adiknya itu disegi kewangan untuk bertanding di Dun Jepak.

Pada PRN 2006, Taib Mahmud berjaya menang besar di kerusi Dun Balingian apabila mengalahkan calon dari Pari Keadilan Rakyat (PKR) yang turut kehilangan wang deposit.

Sementara itu dalam satu perkembangan lain, SPR memberitahu kira-kira 318 set borang pencalonan telah dibeli oleh calon-calon yang bakal bertanding dalam PRN yang hari penamaan calon akan diadakan pada 6 April dan hari mengundi pada 16 April.

Tiada ulasan: