Rabu, 24 Ogos 2016

PM umum tambahan RM200,000 ganjaran kepada wira, wirawati Olimpik negara

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
SEPANG: Kesemua pemenang pingat perak dan gangsa di Sukan Olimpik Rio 2016 akan menerima tambahan imbuhan sebanyak RM200,000, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.
 
Perdana Menteri berkata, dengan pengumuman tersebut, pemenang pingat perak akan membawa pulang ganjaran keseluruhan RM500,000 manakala pemenang gangsa menerima RM300,000.
 
Menurut Najib, walaupun negara gagal mendapat kilauan emas dalam edisi olimpik kali ini, beliau cukup berbangga dengan prestasi para atlet yang disifatkan sebagai wira dan wirawati negara.
 
"Saya yakin dan percaya, Insya-Allah, di Sukan Olimpik Tokyo 2020, pingat emas mampu menjadi milik Malaysia," katanya ketika berucap dalam majlis sambutan kepulangan kontijen Olimpik negara di Kompleks Bunga Raya Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini hari ini.
 
Terdahulu, Najib bersama isteri, Datin Seri Rosmah Mansor serta lebih 1,000 peminat sukan tanah air dan ahli keluarga para atlet memberi sambutan yang cukup meriah kepada kontijen yang tiba pada pukul 2.30 petang itu.
 
Penerbangan pulang kontinjen negara itu terdiri daripada 28 atlet dan pegawai yang diketuai Chef de Mission Tan Sri Mohamed Al-Amin Abdul Majid serta turut disertai Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin.
 
Wira-wira negara yang pulang menerusi penerbangan itu adalah pemenang-pemenang pingat perak Olimpik iaitu atlet terjun; Pandelela Rinong Pamg-Cheong Jun Hoong, serta atlet badminton, Datuk Lee Chong Wei, Chan Peng Soon-Goh Liu Ying dan Goh V Shem-Tan Wee Kiong.
 
 

Tiada ulasan: