Rabu, 24 Ogos 2016

PKR gagal dapat sokongan MPP pecat keahlian Chegubard

 
 
Badrul Hisham Shaharin menunjukan surat Majlis Pimpinan Pusat PKR pada sidang media di Kuala Lumpur. foto SAFWAN MANSOR, 23 Ogos 2016.
Badrul Hisham Shaharin menunjukan surat Majlis Pimpinan Pusat PKR pada sidang media di Kuala Lumpur. foto SAFWAN MANSOR
 
 
Badrul Hisham Shaharin atau Chegubard masih kekal sebagai ahli seumur hidup PKR, walaupun ada usaha daripada Jawatankuasa Disiplin parti hendak menggugurkannya kerana dikatakan telah melanggar etika.

Beliau menjelaskan perkara itu kepada media hari ini dengan berkata, Jawatankuasa Disiplin PKR gagal mendapat sokongan dua per tiga daripada ahli Majlis Pimpinan Pakatan (MPP) untuk memecatnya dari parti.

"Status keanggotaan saya dalam PKR memang dalam pengetahuan saya setelah dimaklumkan oleh beberapa teman anggota MPP. “Mereka (MPP) memaklumkan menerusi aplikasi Whatsapp, bahawa 'kartel Azmin' (Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali) cuba mengajak anggota MPP lain untuk menyatakan sokongan dengan membuat Pekeliling Resolusi MPP bagi membolehkan keahlian saya dipecat.

"Malangnya mereka gagal memperoleh sokongan majoriti bagi memecat keahlian saya," katanya pada sidang media di Dewan Restoran Amjal, di sini, hari ini.

Khamis lalu, Ketua Whip PKR, Datuk Johari Abdul mengesahkan parti itu akan mengadakan perbincangan bagi memutuskan status ahli yang digantung, Chegubard dalam masa terdekat.

Beliau dilaporkan berkata, mesyuarat Jawatankuasa Displin yang akan diadakan beberapa hari lagi bakal membincangkan beberapa isu termasuk kemungkinan pemecatan Chegubard.

Menurutnya, keputusan sama ada keahlian Chegubard digugurkan atau sebaliknya akan diputuskan oleh MPP, bukan Biro Politik parti itu.

Jelas Chegubard, majoriti anggota MPP tidak setuju keahliannya digugurkan kerana beliau tidak menyerang parti, tetapi mempertikaikan perlakuan salah pemimpin yang merosakkan PKR.

Katanya, beliau pasrah dalam perihal status keanggotaannya, tetapi saya percaya teman-teman PKR tidak mahu menghantar mesej kepada umum bahawa PKR tidak jauh beza dengan lawan politiknya. - MalaysiaGazette


Tiada ulasan: