Rabu, 17 Ogos 2016

Kapal Tangki 'Dirampas' Akibat Pertikaian Komersial - APMM

Oleh: MOHD FARHAAN SHAH
Adon Shalan.
 
 
JOHOR BARU:  Maklumat baharu mengenai sebuah kapal tangki minyak kononnya dirampas dan dilarikan ke Batam, Indonesia menunjukkan pemilik kapal tidak membayar bon kepada pihak berkuasa Malaysia bagi membenarkan kapal itu berlayar.

Ketua Penguat Kuasa Maritim Wilayah Selatan, Laksamana Pertama Maritim Adon Shalan berkata bayaran bon adalah perlu untuk memastikan kapal itu bertanggungjawab terhadap insiden yang berlaku di perairan Malaysia.

"Jika tiada insiden seperti tumpahan minyak, jaminan bon itu akan dikembalikan kepada syarikat perkapalan tersebut," katanya.

Adon berkata dalam kes rampasan terbaharu membabitkan MT Vier Harmoni yang membawa bersama muatan minyak diesel sebanyak 900,000 liter bernilai RM1.57 juta, kapal itu boleh sengaja dibawa ke perairan antarabangsa disebabkan pertikaian komersial.

Katanya, laporan polis telah dibuat di Kuantan berhubung perkara itu.

Jelas Adon, kapal itu yang meninggalkan pelabuhan Kuantan dalam perjalanan ke Indonesia.

"Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) mengerahkan semua aset dengan serta merta termasuk sebuah helikopter untuk meninjau keadaan di perairan pantai timur Johor bagi mengesan kapal itu selepas laporan dibuat pada Rabu.

"Namun ibu pejabat APMM membatalkan operasinya selepas kami berjaya mengesan kapal itu dekat perairan Batam melalui bantuan rakan sejawatan dari Indonesia," kata Adon kepada The Star pada Rabu.

Beliau berkata siasatan awal mendapati ada kemungkinan berlaku beberapa pertikaian kewangan membabitkan syarikat itu yang membawa kepada kehilangan kapal tangki tersebut.

Tiada ulasan: