Rabu, 31 Ogos 2016

Husam umum sertai amanah selepas empat bulan berteka-teki

Oleh Azizul Osman
Post Pic
 
 
CYBERJAYA: Bekas Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa mengumumkan beliau menyertai parti Amanah, mengakhiri perang dalaman beliau dengan pucuk pimpinan PAS.
 
‎"Saya serahkan diri kepada perjuangan Amanah. Semoga saudara sudi terima saya. Saya rasa kepimpinan Amanah sudi terima keahlian saya.
"‎Kini sejarah ambil tempat saya. Saya tinggalkan jersey PAS", katanya dihadapan lebih 200 ahli Amanah.
 
Husam berkata demikian dalam majlis Makan Malam Ambang Merdeka bersama beliau di restoran My Taste, Cyberjaya anjuran Amanah Wilayah Persekutuan.
 
"PAS telah pecat saya dan saya tidak pernah minta untuk dipecat. Saya terus bersama PAS kerana ini prinsip. 
 
"Belum ada kuasa itu pun salah (untuk menegur kepimpinan), saya yang hina pun tak boleh tegur (kepimpinan)," katanya.
Antara yang hadir dalam majlis itu Presiden Amanah Mohamad Sabu, timbalan presiden Salahuddin Ayub kepimpinan tertinggi Amanah seluruh negeri, ‎pimpinan DAP dan lain-lain.
 
Husam dipecat daripada PAS pada 6 Mei lalu selepas lantang mengkritik kepimpinan parti itu terutamanya Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.
 
"Selamat tinggal bahtera PAS. Saya hairan bagaimana ahli boleh duduk dalam bahtera yang berpusing-pusing," katanya merujuk kepada PAS.
 
Dakwa Husam lagi, bukan Amanah yang mengkhianati rakyat tetapi PAS yang berbuat demikian.
 
Justeru, beliau memilih Amanah sebagai wadah politik baru beliau selepas dipecat oleh parti itu.
 
"Anda (PAS) tuduh barisan ini (Amanah) pengkhianatan tapi pemimpin PAS yang khianati rakyat," katanya.
 
Sebelum itu, Muhammad Sabu atau Mat Sabu dalam sidang medianya menyatakan, beliau menyambut baik keputusan Husam itu.
 
"Kita sambut siapa sahaja yang mahu menyertai kita," katanya.
 
 

Tiada ulasan: