Jumaat, 19 Ogos 2016

Bukan Islam akan pilih undang-undang Syariah jika tahu kebaikannya - Nik Zawawi

Oleh Shuhaniza Said
Post Pic
 
 
SHAH ALAM: Orang bukan Islam akan memilih untuk diadili menerusi perundangan Islam sekiranya mereka tahu dan faham apakah bentuk hukuman yang ditetapkan dalam Mahkamah Syariah.
 
Setiausaha Majlis Syura Ulama, Datuk Dr Nik Mohamad Zawawi Nik Salleh berkata, mengikut perundangan Syariah, kaedah hukumannya jauh lebih baik dan tidak menyakitkan sepertimana yang diamalkan dalam undang-undang sivil.
 
Nik Zawawi turut memberikan contoh yang berlaku ketika zaman Nabi Muhammad dan khalifah Islam, yang mana terdapat ramai orang bukan Islam memilih untuk diadili mengikut undang-undang Islam berbanding undang-undang sivil, Romawi dan Parsi kerana menyifatkan ia undang-undang yang adil. 
 
"Cuba kita lihat, undang-undang yang membabitkan sebat. Sebat dalam Islam kadang-kadang ada 80 sebatan, ada 100 sebatan. Tapi kena faham, dalam Islam, rotan tak boleh dari separuh depa, tak boleh besar melebihi ibu jari sebagaimana yang disebut sebahagian alim ulama.
 
"Yang menjatuhkan hukuman itu kena pegang rotan di tengah, tak boleh dihujung kerana akan menyakitkan penjenayah. Dan rotan diharamkan diangkat melebihi aras bahu. 80 atau 100 sebatan dalam Islam, adalah lebih ringan daripada satu sebatan di mahkamah sivil. 
 
"Mahkamah sivil, satu sebatan saja tercabut kulit," katanya kepada Antarapos dalam satu temubual ekskusif baru-baru ini. 
 
Zawawi berkata, golongan bukan Islam sudah terlalu lama dimomokkan dengan politik ketakutan yang disua pemimpin mereka, yang juga tidak faham kaedah perundangan Islam yang sebenar.
 
Beliau juga buat ke sekian kalinya menegaskan pindaan Akta 355 yang akan dibawa PAS pada sidang Parlimen Oktober ini tidak membabitkan golongan bukan Islam, sebaliknya ia hanya melibatkan orang Islam semata-mata.
 
Malah, bidang kuasa yang terlibat adalah terhad dan hanya membabitkan kesalahan zina, menuduh zina (Qazaf), minum arak dan murtad.
 
Lain-lain kesalahan tidak tertakluk kepada perundangan Syariah kerana ia terletak dibawah undang-undang sivil.
 
"Orang bukan Islam mereka tak diikat, mereka boleh pilih sama ada mahkamah syariah atau mahkamah sivil, atau lain-lain mahkamah. Cuma saya nak sebut bahawa, di dalam Islam, undang-undangnya sangat baik, sangat adil dan paling lembut di atas dunia ini," katanya.
 
Tambah Nik Zawawi, undang-undang Islam mempunyai kelebihan yang sangat besar yang tidak wujud dalam sistem perundangan lain.
 
Ini kerana ujarnya, matlamat pelaksanaan hukumannya adalah untuk mendidik dan bukan menghukum. 
 
"Adapun undang-undang lain, kita tak payah menoleh jauh, lihat saja negara kita. Pengedar dadah, penyamun yang keluar penjara lagi hebat lagi mereka buat jenayah. Dalam Islam, Insya-Allah, Allah akan jaga, ini kelebihannya.
 
"Jadi sebab itu dalam sejarah bagaimana kita lihat masyarakat bukan Islam akan pilih mahkamah Islam bila berhadapan dengan kesalahan. Maka sebab itu apabila Rang Undang-undang 355 kita bentangkan dan doakan agar dapat sambutan dan dapat sokongan oleh seluruh ahli parlimen beragama Islam, maka ia dapat dilaksanakan di Kelantan dan umumnya di negeri lain.
 
"Di waktu itu, insya-Allah saya yakin isu jenayah di negara ini akan menjunam turun," katanya.
 
Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dijangka akan membentangkan usul untuk meminda Akta 355 pada persidangan Dewan Rakyat, Oktober ini, selepas memohon menangguhkan usul berkenaan Mei lalu. 


Tiada ulasan: