Sabtu, 9 Julai 2016

‘Tak dapat derma, dedak pun ok’ - NGO buat laporan polis

MALAYSIAKINI


Dua wakil Badan Bukan Kerajaan (NGO) hari ini meminta polis menyiasat Anggota Parlimen Taiping Nga Kor Ming yang memuat naik status dalam akaun Facebook miliknya yang menghina sambutan Hari Raya Aidilfitri.

Setiausaha Agung Kelab Warisan Malaysia (Keris) Azman Hassan berkata status Facebook milik Nga telah memuatkan satu gambar karikatur mengaitkan pemberian duit raya kepada kanak-kanak dan tetamu ketika Hari Raya sebagai rasuah.

Azman berkata, pemberian duit raya adalah satu amalan yang mulia kerana memberikan sedekah dan perkara itu telah dipolitikkan oleh Nga.

"Perbuatan Nga ini jelas menghina dan merendah-rendahkan amalan mulia ketika umat Islam menyambut Aidilfitri," katanya kepada pemberita selepas membuat laporan di Balai Polis diKepala Batasi hari ini.

Katanya, beliau berharap polis akan menyiasat kes ini termasuk pelukis karikatur, pemilik akuan facebook dan pentadbir akaun terbabit yang didakwanya cuba menghasut.

Azman berkata Nga sebagai seorang wakil rakyat sepatutnya lebih sensitif dan tidak mengaitkan sambutan Aidilfitri ini dengan sebarang unsur-unsur politik.

"Kami meminta Nga untuk mengeluarkan status tersebut dan memohon maaf secara terbuka dalam akaun facebook miliknya," katanya.

Terdahulu, Pengerusi Persatuan Kelab-kelab Belia Malaysia Saiful Anuar turut hadir bersama Azman untuk membuat laporan polis dengan jumlah empat laporan dibuat oleh wakil kedua-dua NGO tersebut.

Mengikut akaun Facebook yang bernama Nga KorMing, satu status yang dimuat naik pada 5.15 petang 6 Julai, yang bertajuk "Hanya di Malaysia di bawah Umno, Selamat Hari Raya", satu karikatur menunjukkan dua budak sedang meminta derma daripada seorang individu.

Dalam perbualan dialog yang ditulis dalam karikatur itu, seorang budak telah bercakap "Tahun ni kami tak mintak duit raya... kami mintak derma..." manakala seorang lagi menjawab "Tak dapat derma, dedak pun ok..." dan karikatur itu diakhiri dengan ucapan Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin".- Bernama

Tiada ulasan: