Khamis, 14 Julai 2016

Suaram bidas Nur Jazlan nafi suspek pengganas diseksa

MALAYSIAKINI


Sebuah NGO hak asasi manusia terkejut dengan jawapan Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Nur Jazlan Mohamed bahawa seksaan tidak digunakan terhadap suspek pengganas yang didakwa di Malaysia.

Suaram menyifatkan Nur Jazlan sebagai "menteri yang menerima maklumat salah atau jahil mengenai isu-isu di bawah portfolio beliau".

"Suaram telah merekodkan kes yang tidak terkira banyaknya dan insiden di mana penyeksaan telah digunakan sebagai cara utama untuk mendapatkan pengakuan atau untuk memaksa pengakuan palsu daripada suspek yang ditahan kerana disyaki melakukan kesalahan."

"Amalan keganasan juga digunakan terhadap suspek pengganas yang didakwa dan kejadian itu telah didokumenkan secara menyeluruh dan dilaporkan oleh Suaram sepanjang tahun," kata Pengarah Eksekutifnya, Sevan Doraisamy.

"Keluarga mangsa penyeksaan juga telah membuat laporan masing-masing kepada Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia dan agensi-agensi lain yang berkaitan untuk siasatan," katanya.

Sevan mengulas pandangan Nur Jazlan bahawa Malaysia mengamalkan pendekatan undang-undang yang 'lembut' dalam menangani isu keganasan.

Tiada ulasan: