Selasa, 12 Julai 2016

Kenaikan Harga Emas Gugat Jualan Tukang Emas

Oleh: JOSEPH KAOS JR
 
 
 
 
 
PUTRAJAYA: Kenaikan harga emas selepas Brexit telah membawa kepada penurunan jualan sempena Hari Raya kepada tukang emas di Malaysia.

Pengarah Eksekutif Poh Kong Holdings Bhd, Ermin Siow berkata, harga emas Amerika Syarikat telah meningkat kepada sekitar AS$1,350 seauns dan telah menunjukkan trend menaik.

"Oleh kerana harga telah meningkat, berlaku penurunan jualan.

"Ini turut menjejaskan jualan kami untuk Hari Raya tahun ini apabila orang biasanya membeli barang kemas," kata Siow, yang juga Presiden Persekutuan Persatuan Perniagaan Emas dan Permata Malaysia.

Siow bagaimanapun berkata, keputusan Britain untuk meninggalkan Kesatuan Eropah tidak boleh dipersalahkan sepenuhnya kerana pasaran runcit telah pun mengalami kelembapan selepas pelaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) pada tahun lepas.

"Saya tidak fikir Brexit adalah punca utama kenaikan harga semasa.

"Sejak GST dilaksanakan pada tahun lepas, jumlah jualan emas sudah menurun," katanya.


Bagi mereka yang berhasrat untuk melabur dalam emas, Siow berkata, ia bukan satu keputusan yang buruk untuk berbuat demikian sekarang.

"Bagi saya, jika pasaran ekuiti tidak baik atau pasaran harta itu tidak begitu baik, ia bukan satu perkara yang tidak baik untuk melabur dalam emas.

"Emas adalah diversifier yang baik. Ramai penganalisis telah mengatakan bahawa ia akan menunjukkan trend peningkatan," katanya.

Tiada ulasan: