Jumaat, 4 September 2015

Tiada usul undi tak percaya terhadap Najib Oktober ini, kata menteri



Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Azalina Othman (kanan) bersama Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Salleh Said Keruak (kiri) dan timbalannya Datuk Jailani Johari (tengah) menghadiri majlis pelancaran Ekspo Filem Malaysia di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur di Kuala Lumpur, hari ini. – Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 4 September, 2015.Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Azalina Othman (kanan) bersama Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Salleh Said Keruak (kiri) dan timbalannya Datuk Jailani Johari (tengah) menghadiri majlis pelancaran Ekspo Filem Malaysia di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur di Kuala Lumpur, hari ini. – Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli. 
 
 
Tidak ada usul undi tidak percaya akan dibawa ke atas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak kerana beliau masih memiliki majoriti dalam Dewan Rakyat, kata Datuk Seri Azalina Othman.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab menjaga hal ehwal Parlimen itu berkata, usul sedemikian tidak boleh dibawa dalam sistem negara sewenang-wenangnya.

"Mana ada, kita tidak mengikut proses sedemikian. Malaysia tidak boleh membawa undi seperti itu," katanya semasa ditemui pemberita di Ekspo Filem Malaysia di Kuala Lumpur hari ini.

Menjelaskan mengenai usul sedemikian mustahil diluluskan, Azalina berkata mereka yang berhasrat membawa usul tersebut memerlukan majoriti dalam Dewan Rakyat di mana majoritinya bersama dengan perdana menteri ketika ini. "Kamu perlu dapatkan majoriti untuk menyokongnya. Ketika ini majoriti adalah bersama dengan ketua dalam Dewan iaitu perdana menteri," katanya.

Parti pembangkang sudah menyatakan hasrat untuk membawa usul undi tidak percaya pada Oktober ini sebaik sidang Dewan Rakyat dibuka terhadap Najib yang ketika ini berdepan skandal dan kemelut dalam partinya sendiri.

PKR sebelum ini berkata pihak pembangkang cuma memerlukan 25 ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) yang sanggup menyokong usul undi tidak percaya terhadap Najib sekali gus menyingkirkan perdana menteri itu.

DAP juga menyatakan sokongan terhadap langkah tersebut.

Najib terpalit dengan skandal 1Malaysian Development Berhad (1MDB) dan terbaru membabitkan wang derma RM2.6 bilion seperti didedah akhbar Wall Street Journal (WSJ) sebelum ini.


Tiada ulasan: