Jumaat, 4 September 2015

PKR mohon pendedahan maklumat akaun bank Najib dalam saman sivil



Datuk Seri Najib Razak dan 5 lain terbabit mempunyai 14 hari bertindak balas kepada permohonan mendedahkan maklumat berkaitan dengan saman PKR. – Gambar fail The Malaysian Insider, 4 September, 2015. Datuk Seri Najib Razak dan 5 lain terbabit mempunyai 14 hari bertindak balas kepada permohonan mendedahkan maklumat berkaitan dengan saman PKR. – Gambar fail The Malaysian Insider,
 
 
Datuk Seri Najib Razak dan 5 lain termasuk AmIslamic Bank akan diminta mendedahkan maklumat berkaitan dengan saman PKR terhadap perdana menteri kerana melakukan kesalahan pilihan raya berhubung RM2.6 bilion yang terdapat dalam akaun bank peribadinya.

Peguam Michelle Sunita Kumar yang mewakili 6 plaintif berkata, permohonan mendapatkan dokumen akan disampaikan kepada defendan sebagai susulan kepada saman sivil PKR bertujuan membatalkan keputusan pilihan raya di kerusi yang dimenangi Umno-Barisan Nasional (BN) semasa Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) pada 5 Mei 2013.
 
Permohonan penemuan juga disampaikan kepada AmIslamic Bank Bhd, Affin Islamic Bank Bhd dan Goldman Sachs (Malaysia) Sdn Bhd, yang bukan pihak dalam saman itu.

Pihak-pihak terbabit mempunyai 14 hari bertindak balas kepada permohonan penemuan itu – prosedur yang membolehkan satu pihak mendapatkan pendedahan wajib dokumen dan maklumat lain yang berkaitan dalam prosiding sivil daripada pihak lain, atau bukan daripada pihak berkenaan. 
 
 Antara penemuan dokumen yang diminta daripada Najib adalah resit RM2.6 bilion daripada Tanore Finance Corp ke dalam akaun peribadinya, resit RM42 juta daripada SRC International Sdn Bhd ke dalam akaun peribadinya dan penyata bank bulanan dari April 2009 bagi 3 akaun yang disimpan AmPrivate Bank.
 
Semalam, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memerintahkan Najib memfailkan pembelaan kepada saman utama sebelum Oktober 1. 


Tiada ulasan: