Selasa, 8 September 2015

Maria Chin, antara sembilan didakwa

Maria Chin
 
 
KUALA LUMPUR - Pengerusi Bersih 4.0, Maria Chin Abdullah; Ahli Parlimen Bayan Baru, Sim Tze Tzin;  Sekreteriat Bersih, Mandeep Singh Karpal dan Pengerusi Jingga 13, Mohd Fariz Musa Abd Talib mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret Kuala Lumpur sebentar tadi terhadap pertuduhan menyertai protes jalanan #kitalawan di hadapan Kompleks Sogo, Mac lalu.
 
Mereka sebagai orang yang disaman didakwa mengikut Seksyen 4(2)(c) Akta Perhimpunan Aman 2012.
 
Majistret Mohamad Faizal Ismail membenarkan keempat-empat mereka diikat jamin RM500 masing-masing dengan seorang penjamin dan menetapkan 16 Oktober depan untuk sebutan semula kes.
 
Sementara itu di mahkamah yang sama, bekas Bendahari Dewan Pemuda Pas Fakhrulrazi Mohd Mokhtar mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan menyebut perkataan menghasut di hadapan Kompleks Sogo Jalan Tunku Abdul Rahman pada 21 Februari lalu.
 
Bagi kesalahan itu pula pendakwaan dikemukakan mengikut Seksyen 4(1) (b) Akta Hasutan 1948 yang membawa hukuman memperuntukkan hukuman denda sehingga RM5,000 atau penjara sehingga tiga tahun atau kedua-duanya bagi kesalahan pertama. 
 
Fakhrulrazi yang juga penceramah bebas dibenarkan diikatjamin RM1000 dengan seorang penjamin dan kes ditetapkan untuk sebutan pada 11 Disember lalu.
 
Dalam pada itu di mahkamah berasingan, aktivis Adam Adli Abd Halim dan Mohd Fariz mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan menyertai protes jalanan di hadaoan Kompleks beli-belah Sogo pada 28 Februari.
 
 

Tiada ulasan: