Rabu, 2 September 2015

Kadar Inflasi Malaysia Naik 3.3% Pada Julai 2015. Pakar Ekonomi Jangka Kadar Faedah Naik Jika Inflasi Cecah 4.0%!



Kadar Inflasi Malaysia Naik 3.3% Pada Julai 2015. Pakar Ekonomi Jangka Kadar Faedah Naik Jika Inflasi Cecah 4.0%!

Kerajaan boleh katakan apa sahaja, menteri boleh cuba tampil menafikannya, tetapi realitinya pelaksanaan GST memberikan kesan dan beban besar kepada rakyat Malaysia.

kadar inflasi malaysia 

Yang untung siapa? Kantung kerajaan semakin kembung dengan terisi berbilion ringgit hasil daripada pendapatan cukai setiap perbelanjaan dan urusniaga yang dilakukan oleh rakyat Malaysia atas nama GST Malaysia. 

 Belum ditambah dengan dengan kejatuhan nilai ringgit Malaysia yang telah merosot 15% tahun 2015 ini sekaligus meningkat kos import kita semua.

Berdasarkan kajian yang dilakukan pakar ekonomi, jangkaan kadar inflasi Malaysia naik 2015 hanya akan berada pada kadar sekitar 2.9% sahaja. Manakala kajian Bank Negara berlegar 2%-3% sahaja.

Walaubagaimanapun, Nomura Global Markets Research menjangkakan inflasi Malaysia akan menjangkakan ia akan pergi sehingga 3.1%.

Pada semakan Berita Semasa kadar inflasi Malaysia naik 2015 pada Jun yang lalu menunjukkan ia berada pada paras 2.5%

 

Kadar Inflasi Malaysia Naik 2015 Antara April Hingga Ogos 2015?

  1. April : 1.8%
  2. Jun : 2.5%
  3. Julai : 3.3%
Pakar ekonomi hanya boleh membuat jangkaan tetapi reralitinya bulai Julai yang lalu ia sudah pun mencecah 3.3%. Pakar Ekonomi, Firdaos Rosli menjangkakan yang Bank Negara akan menaikkan kadar faedah (OPR) jikalau kadar inflasi Malaysia mencecah 4.0%!

Mari sama-sam asemak data yang diperolehi daripada Jabatan Statitik seperti di bawah ini…

Tiada ulasan: