Selasa, 18 Mac 2014

China ‘yang perahsia’ mahu Malaysia terbuka tentang pesawat MH370

THE MALAYSIAN INSIDER


Keluarga penumpang MH370 warganegara China masih menunggu dan menggesa kerajaan Malaysia mendedahkan maklumat berhubung siasatan pesawat yang masih hilang itu. Gambar fail.Keluarga penumpang MH370 warganegara China masih menunggu dan menggesa kerajaan Malaysia mendedahkan maklumat berhubung siasatan pesawat yang masih hilang itu. Gambar fail.































Tindakan China yang menuntut Malaysia mendedahkan segala penemuan berhubung misteri kehilangan pesawat MH370 berbeza dengan sejarah negara itu yang terlalu berahsia ketika gempa bumi melanda negara berkenaan di Sichuan pada 2008, kata AFP memetik kenyataan penganalisis.

Perdana Menteri China, Li Keqiang menggesa Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak untuk memberikan maklumat berkenaan pesawat berkenaan secara berkala dan tepat, lapor agensi berita Xinhua.

Gesaan itu dibuat selepas lebih seminggu apabila ruangan minda pengarang akhbar di China menuntut keterbukaan yang lebih luas daripada Kuala Lumpur dan Malaysia Airlines.

"Kecuali ketelusan itu dapat dipastikan, misi pencarian antarabangsa ini tidak akan berhasil seperti yang diharapkan," kata komentar Xinhua.

"Ketika berdepan dengan bencana, kejujuran adalah kunci untuk mengelakkan insiden sama berulang kembali," katanya.

Namun ketika taklimat kepada media, jurucakap Kementerian Luar China Hong Lei enggan mendedahkan maklumat lanjut ketika ditanya beberapa siri soalan berkaitan peranan China dalam misi pencarian itu.

Mampukan China menolak kemungkinan pesawat hilang itu memasuki ruang udara?

Adakah 153 penumpang warga China yang menaiki pesawat itu disiasat?

Adakah China menjalankan misi mencari dan menyelamat di darat termasuk di laut?

Adakah misi mencari dilakukan di wilayah barat Tibet dan Xinjiang, di mana data satelit menunjukkan kemungkinan pesawat terbang ke sana?

Hong enggan mengulas lanjut, sebaliknya berkata,"operasi mencari kini diteruskan, dan kami akan bekerjasama dengan Malaysia untuk lakukan usaha pencarian." -

1 ulasan:

ThatReasonablePerson berkata...

Rakyat China ni macam sial je aku tengok. Mungkin kata2 aku ni kurang sensitif, tapi diorang ni macam tak sedar diri yg diorang tu hidup kat negara komunis yg pemimpinnya lagi la kuku besi tak ingat.

Kat china xde sesiapa rakyat yg memiliki tanah, sbb tanah di china adalah hak mutlak kerajaan china. Klu kerajaan dia kata A, maka A lah jawabnya. Tak sedar diri lak main baling2 botol air kat pekerja MAS ngan wakil kerajaan Malaysia. Cuba la baling botol air kat pemimpin dia sendiri, mahu nye kena buang negara terus. Orang berfahaman komunis ni mmg tak reti nak hormat orang agaknye.