Jumaat, 18 Januari 2013

Pampasan: Kementerian perlu jelaskan pendedahan Nizar

Harakahdaily,

KUALA LUMPUR: Ketua Penerangan PAS Pusat Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man hari ini mendesak Kementerian Kewangan menjelaskan berapakah jumlah sebenar pampasan yang dibayar kepada mangsa Landasan Keretapi Maut oleh Kerajaan Jepun, sekiranya mereka mendakwa memo kementerian yang diterima seperti yang didedahkan oleh Datuk Seri Nizar Jamaluddin telah dipalsukan.


“Kalau jumlah RM207 bilion itu didakwa palsu dan tidak benar, berapa jumlah sebenar?” tanya beliau yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang.

Beliau berkata kerajaan BN tidak boleh berlepas tangan membiarkan mangsa yang kini hidup menderita akibat kekejaman tentera Jepun pada era Perang Dunia Kedua,

Katanya, semua mangsa dan waris berhak mengetahui dan mereka mempunyai hak perundangan dan syarat di atas wang tersebut.

“Kerajaan BN jangan hanya menunjukkan baik dengan pelbagai bantuan menjelang PRU, andainya wang pampasan mangsa tidak dikembalikan. Kerajaan BN sepatutnya merasa malu apabila kedutaan Jepun menulis surat bertanyakan hal tersebut kerana ia melibatkan maruah negara,” kata beliau.

Kini, kata Tuan Ibrahim mangsa juga berhadapan dengan berita yang sangat menyedihkan bilamana wang sepatutnya dibayar kepada mereka telah disalahgunakan oleh kerajaan bagi membina projek perkapalan MISC sebagaimana didakwa (merujuk kepada laporan Utusan Malaysia bertarikh “11/05/2007” bertajuk “Kes Tuntutan Buruh Paksa”).


Artikel Penuh: http://utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2007&dt=0511&pub=Utusan_Malaysia&sec=Parlimen&pg=pa_05.htm.#ixzz2I6nZYP4O

Dalam laporan tersebut, Setiausaha Parlimen Kementerian Luar, Ahmad Shabery Cheek berkata wang tersebut telah digunakan untuk menubuhkan Perbadanan Perkapalan Antarabangsa Malaysia (MISC).

PAS, kata Tuan Ibrahim, akan terus menuntut penjelasan dan desakan sehingga wang pampasan tersebut dikembalikan kepada yang berhak.

Tiada ulasan: