Sabtu, 19 Januari 2013

Mahkamah tolak permohonan Anwar untuk ketepikan dakwaan Bersih 3.0


KUALA LUMPUR— Perbicaraan penglibatan Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam perhimpunan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) tahun lalu akan diteruskan apabila Mahkamah Tinggi hari ini menolak permohonan ketua pembangkang itu untuk mengetepikan pertuduhan terhadapnya.

Hakim Kamardin Hashim ketika membaca keputusan berkenaan permohonan Anwar hari ini berkata tiada pelanggaran antara Seksyen 4(1)(c) dan Seksyen 4(2)(c) Akta Perhimpunan Aman 2012 dengan Artikel 10(1)(b) Perlembagaan Persekutuan.

“Berdasarkan alasan-alasan tersebut, jawapan saya kepada soalan yang dibangkitkan adalah negatif,” kata Kamardin ketika membacakan keputusan tersebut.

Anwar (gambar fail) bagaimanapun tidak hadir ketika keputusan itu dibacakan dan hanya diwakili peguamnya Karpal Singh.

Parlimen, jelas Kamardin menggunakan kuasanya di bawah Artikel 10(2)(b) untuk menghalang protes jalanan.

“Saya dapati larangan yang dikuatkuasakan Parlimen adalah munasabah demi melindungi kepentingan keselamatan negara dan keselamatan awam.

“Dengan membenarkan protes jalanan ia akan mengganggu hak kebebasan individu lain di bawah Seksyen 3 akta tersebut iaitu; hak untuk berseronok; hak untuk bergerak dengan bebas; hak menikmati pemandangan alam sekitar; dan hak untuk menjalankan urusan perniagaan,” katanya.

Karpal yang mewakili Anwar bagaimanapun berkata kepada pemberita pihaknya akan mengemukakan rayuan berhubung keputusan tersebut.

“Kami akan failkan rayuan secepat mungkin, kemungkinan Isnin depan,” katanya kepada pemberita.
Pada 22 Mei tahun lepas, Anwar didakwa di bawah Seksyen 4 (2) (c) Akta tersebut bersama-sama dengan Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali dan bekas ahli Majlis Pimpinan Tertinggi PKR, Badrul Hisham Shaharin kerana menyertai perhimpunan 28 April 2012 dan melanggar perintah mahkamah.

Anwar bagaimanapun pada 28 Mei telah memfailkan bantahan terhadap perintah yang dikeluarkan Majistret Zaki Asyraf Zubir, yang melarang sebarang perhimpunan di Dataran Merdeka serta amaran supaya tidak hadir, berada atau mengambil apa-apa bahagian dalam apa-apa perhimpunan, antara 28 April dan 1 Mei 2012.

Beliau mengemukakan permohonan itu atas alasan perintah yang dikeluarkan adalah tidak betul dan tidak sah.

Anwar mendakwa pertuduhan terhadapnya mengikut Seksyen 4(2)(c) Akta Perhimpunan Aman 2012 dan Seksyen 188 Kanun Keseksaan tidak sah kerana Majistret Zaki Ashraf itu tidak menamakannya di dalam perintah itu.

Beliau mendakwa perintah yang dikeluarkan majistret itu tidak pernah diwartakan dan dilampirkan di tempat-tempat yang berkebolehan bagi orang awam mengetahui mengenai perintah itu mengikut Seksyen 90(2) Kanun Acara Jenayah.

Pemimpin pembangkang itu turut mendakwa prosiding terhadapnya berhubung kedua-dua pertuduhan itu juga adalah tidak mengikut Perlembagaan Persekutuan.

Tiada ulasan: