Isnin, 21 Mei 2012

Pekerja Berhak Sertai Himpunan Aman






SHAH ALAM: Rakyat negara ini termasuk golongan pekerja mempunyai hak untuk menyurakan pandangan mereka termasuk dengan cara mengadakan demontrasi secara aman.

Demikian menurut Setiausaha Eksekutif Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC), Syed Shahir Syed Mohamud ketika diminta mengulas laporan terdapat kakitangan awam yang turut menjadi buruan polis kerana menyertai perhimpunan aman BERSIH 3.0 pada 28 April lalu.

“Pada hemat saya, itu hak individu untuk melaksanakan serta menzahirkan pendapat adalah termaktub dalam perlembagaan persekutuan dan tidak dapat dinafikan oleh sesiapa juga.

“Jadi maknanya selagi tidak bercanggah dengan hak tersebut, ia tidak menjadi satu kesalahan sebagaimana dinyatakan hak berhimpun, berpendirian yang dinyatakan dengan jelas dalam perlembagaan,” ujar beliau kepada TVS.

Shahir turut memberitahu setiap kakitangan awam berhak untuk melibatkan diri mereka dalam sebarang aktiviti yang tidak menyalahi undang-undang di luar waktu kerja selagi ianya tidak mengganggu prestasi kerja individu terbabit.

Shahir turut menambah, setiap organisasi kesatuan perkerja dan masyarakat pekerja negara ini harus membebaskan diri mereka dari dibelenggu atau terikat kepada pandangan yang selari dengan parti pemerintah sahaja.

“Kita tidak boleh mengambil sikap yang terkebelakang, misalnya dalam hal ini kita tidak boleh mengambil sikap apa yang dilakukan oleh pemerintah semuanya betul. Tidak kiralah samada parti pemerintah mana sekalipun.

“Kita tidak boleh terlalu taksub, terlalu terikat sehingga nak buat apa pun terikat,” katanya lagi.

Beliau turut menyarankan kepada organisasi berkaitan agar memainkan peranan yang sewajarnya berhubung isu penahanan orang awam termasuk kakitangan awam yang menyertai perhimpunan BERSIH 3.0 lalu.

Sebelum ini dalam isu yang sama, Presiden Cuepacs, Datuk Omar Osman melahirkan rasa kecewa dengan pembabitan sekurang-kurangnya tiga kakitangan awam dalam perhimpunan BERSIH 3.0.

Selain itu menurut Omar, Cuepacs juga tidak akan membantu ahli-ahlinya yang menghadapi risiko dibuang kerja kerana terlibat dengan perhimpunan yang sama.

Tiada ulasan: