Terdapat pelbagai teori media yang mengatakan bahawa saluran media
mempunyai kuasa untuk mempengaruhi pendapat awam, terutamanya kuasa
untuk mengeruhkan lagi sentimen perkauman terhadap pekerja dan penuntut
asing yang sudah lama berakar umbi di minda dan jiwa rakyat
kebanyakan. Sentimen perkauman terhadap lelaki Afrika di Malaysia
didapati lebih parah daripada wanita. Tanggapan buruk ini banyak
disumbang melalui stereotaip lelaki Afrika sebagai kaki lawan dan
penjenayah yang memporak-perandakan keamanan dan budaya kita. Stereotaip
ini muncul di kaca televisyen, di internet, dan di muka
akhbar. Seringkali orang berkulit hitam disamakan dengan orang Afrika
seolah-seolah Afrika itu satu negara yang monolitik, tanpa kepelbagaian
budaya, bahasa, dan rupa. Realitinya, ramai yang meneruskan pelajaran
atau datang mencari rezeki di Malaysia datang daripada latar belakang
sosial, kelas, agama, bahasa, dan keadaan geopolitik yang berbeza.
Kini,
kita sering mendengar di wahana media tentang "kebanjiran" pekerja dan
penuntut Afrika pada tahap yang membimbangkan di seluruh pelusuk
Malaysia, dari Kota Kinabalu hingga ke Alor Setar. Kita menggarapi
migrasi sebagai satu masalah "baru" yang melanda negara, yang menyerupai
gejala jenayah, hakisan budaya tempatan, dan meningkatkan satu iklim
yang menakutkan dan penuh bahaya. Kehadiran populasi Afrika dianggap
sebagai sesuatu yang baru, seolah-olah tidak wujudnya sejarah migrasi
dan penempatan orang-orang dari benua Afrika.
"Gelombang"
pertama pergerakan orang Afrika (atau "Negrito") ke Asia bermula lebih
kurang 100,000 tahun dahulu, dan kemudiannya berkembang di Pakistan
selatan, dan kepulauan Polynesian dan Melanisia. Golongan ini berpecah
kepada etnik Khyeng di Pakistan, Jawawa di Teluk Benggala, dan Agta di
Filipina. Sejak 1970-an, kedatangan warga asing ke tanahair dimangkinkan
oleh situasi ekonomi dan globalisasi. Tahap penghijrahan yang meninggi
jelas menunjukkan kemakmuran ekonomi Malaysia dan gawatnya ekonomi
negara-negara penghantar para penghijrah. Malangnya, tahap kesedaran
sosial tidak setimpal dan jauh kebelakang; lain kata, kemakmuran dan
pembangunan tidak pernah menjamin perikemanusiaan dan keadilan.
Pada
31 Mac, seorang pelajar IPTS berusia 35 tahun yang bernama Onochie
Martins Nwankwo telah dipukul sehingga mati di Hulu Langat di tangan
lima anggota ELA. Onochie dipercayai mencabul seorang pencuci wanita di
tempat tinggalnya. Wanita tersebut melapor bahawa beliau melarikan diri
daripada Onochie dan meminta tolong kepada kumpulan suspek-suspek yang
kemudiannya bertindak dengan membelasah Onochie. Di sebuah negara yang
mempunyai sistem perundangan yang dicipta untuk menjamin keamanan dan
menghukum pesalah dengan saksama, anggota RELA tidak berhak untuk
menjatuhkan "hukuman" mereka ke atas mendiang Onochie. Motif di sebalik
pembunuhan beliau berbaur perkauman terhadap orang-orang berkulit hitam.
Disebabkan
layanan kelas kedua yang terpaksa dipikul oleh warga Afrika amnya,
kesahihan kes cabul yang dibayar oleh Onochie dengan nyawanya mungkin
tidak dipersoalkan lagi, seperti kesahihan kes-kes jenayah lain yang
melibatkan warga Afrika yang lain. Tragedi seperti beberapa penuntut
IPTS dari negara Botswana pernah dilaporkan membunuh diri disebabkan
tekanan yang dicetus oleh perkauman dan layanan buruk warga
Malaysia. Ekoran kejadian tersebut, kematian seorang warganegara Nigeria
bulan lalu di tangan pengganas RELA, yang kemudiannya mencetus
pertunjukan perasaan oleh kumpulan sewarganegara di Ulu Langat kini
menunjukkan betapa parahnya keadaan perkauman yang mengganas dan
berdarah di Malaysia dewasa ini.
Terdapat beberapa
faktor yang menjadikan Malaysia sebagai destinasi tarikan ramai
penuntut Afrika. Pertama sekali, kerana kos pembiayaan untuk pendidikan
tertiari adalah lebih rendah daripada di Eropah, Amerika Syarikat, atau
di Australia. Kemudahan dan kualiti pendidikan juga dianggap setanding
dengan IPT di negara-negara tersebut. Sesetengah IPT memperuntukkan
RM25,000 bagi penuntut pasca-siswazah antarabangsa. Kedua, ramai
penuntut yang beragama Islam dari benua Afrika yakin bahawa gaya hidup
di negara yang majoriti Islam seperti Malaysia membantu
memelihara akidah mereka. Ketiga, visa untuk belajar di Malaysia lebih
muda diperolehi berbanding negara-negara barat yang kini mengetatkan
polisi imigresen negeri masing-masing. Dan keempat, ramai akan mengambil
peluang untuk meninggalkan negara masing-masing untuk kehidupan di luar
negara kerana nilai prestij mereka akan meraih daripada pengalaman
merantau dan gaji yang dijangka lebih lumayan di sini. Faktor-faktor
diatas begitu logikal, tetapi mampukah kesemuanya menangkis prejudis terhadap warga asing Afrika yang menular?
Terdapat
lebih kurang 22,000 penuntut di IPT dari benua Afrika; yang terjebak
dalam gejala jenayah dan sosial adalah sangat minima mengikut Menteri
Pengajian Tinggi Mohamed Khaled Nordin - terdapat hanya 66 kes
dilaporkan membabitkan orang Afrika lewat tahun lepas. Menurut Abiodun
Musa Aibinu, wakil Diaspora Nigeria dan Profesor Madya kejuruteraan
mekatronik di Universiti Islam Malaysia (UIA) pula, hanya 5% daripada
5,000 warga Nigeria yang berada di Malaysia terlibat dalam pengedaran
dadah dan penipuan ("black money"). Hakikatnya wujud hierarki manusia di
mana layanan yang diberikan kepada mereka di lapisan bawah pekerja, penuntut
IPT asing, dan golongan pelarian secara automatis jauh lebih
teruk. Tetapi kesemua warganegara Afrika yang berkulit hitam digolongkan
sebagai "pariah" di mata rakyat Malaysia: walaupun sebagai seorang
pensyarah, Abiodoun juga sering menjadi mangsa penghinaan orang-orang
tempatan.
Sebagai rakyat Malaysia, kita merayakan
imej negara kita yang berbilang kaum - itulah satu-satunya
"keistimewaan" yang diwarisi daripada sejarah kolonial kita. Tetapi
sayangnya, kepelbagaian bangsa dan budaya yang dibanggakan hanya
dikhaskan untuk mereka yang berwarganegara Malaysia, walaupun mereka
yang bukan banyak menyumbang kepada pembangunan dan melancarkan
kehidupan seharian kita. Kepelbagaian bangsa dan budaya Malaysia
senantiasa berubah dan kita seharusnya menerima bahawa migrasi adalah
hakikat masakini di era globalisasi dan geopolitik dan ekonomi dunia
ketiga yang tidak pernah lelah goyah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan