Isnin, 7 Mei 2012

J'kuasa fatwa haram demo, AMK tuntut penjelasan

Angkatan Muda Keadilan (AMK) menuntut penjelasan daripada Majlis Fatwa Kebangsaan berhubung keputusan jawatankuasa itu hari ini bahawa umat Islam haram menyertai perhimpunan atau demonstrasi yang melanggar undang-undang.

Ketua pergerakan itu, Shamsul Iskandar Md Akin berkata Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia perlu menjelaskan kerana keputusan tersebut mungkin dibuat dengan hanya berdasarkan laporan media arus perdana.

Sedangkan, perhimpunan BERSIH 3.0 – bagi menuntut pilihan raya bersih dan adil – mempunyai tujuan yang baik, katanya lagi dalam sidang media di ibu pejabat PKR hari ini.

"Kalau kita ambil pendekatan seperti ungkapan  yang mengatakan 'mencegah lebih baik daripada mengubati' dan 'berkata benar walaupun pahit', adalah wajib (sertai perhimpunan).

"Kita mesti ada kebebasan  untuk menyatakan pendirian dan pendapat dengan berani walaupun berdepan dengan risiko. Kita akan minta penjelasan daripada majlis fatwa supaya tidak dilihat fatwa ini akan memosong pemikiran orang Islam," katanya.

Sementara itu, pada sidang media sama, Shamsul turut menuntu penjelasan terperinci berhubung fatwa yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan hari ini mengenai penyertaan perhimpunan dan demonstrasi.

Menurut Shamsul lagi, jika diperlukan, beliau sedia mengemukakan majlumat lanjut berhubung perhimpunan BERSIH jawatankuasa majlis fatwa memerlukannya.

Jawatankuasa itu hari ini memutuskan haram bagi umat Islam menyertai perhimpunan atau demonstrasi yang bertujuan tidak baik, melanggar undang-undang serta mencetuskan hura-hura dan kekacauan dalam negara.

Tiada ulasan: