Ahad, 25 Disember 2011

Perkasa kecam pemimpin gereja kerana persoal perlembagaan

"Nampaknya serangan terhadap Artikel 153 sudah di tahap kemuncak apabila ketua agama lain juga mempersoalkannya," kata Setiausaha Agung, Syed Hasan Syed Ali.



PETALING JAYA: Perkasa mengecam pemimpin tinggi Gereja National Evangelical Christian Fellowship (NECF) Rev Dr Eu Hong Eng kerana mempersoalkan perlembagaan persekutuan.

Dr Eu dilaporkan sebagai berkata, Artikel 153 perlembagaan persekutuan seperti membuli jika hanya melindungi hak satu kaum sahaja.

Beliau berkata demikian dalam majlis jamuan teh Krismas yang turut dihadiri Menteri Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Dr Koh Tsu Koon, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan isterinya Datin Seri Dr Wan Azizah Ismail serta beberapa ahli politik BN dan Pakatan Rakyat .

Perkasa berpendapat paderi tersebut tidak faham apa Artikel 153 perlembagaan negara atau sengaja mahu menimbulkan ketegangan.

Setiausaha Agung, Syed Hasan Syed Ali berkata, imam Islam tidak pernah mengusik perlembagaan negara.

“Nampaknya serangan terhadap Artikel 153 sudah di tahap kemuncak apabila ketua agama lain juga mempersoalkannya.

“Lebih sedih ianya dipersoalkan dalam gereja oleh paderi,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Fasa 153

Syed Hasan berkata, perkara begini tidak pernah berlaku dalam ucapan atau khutbah solat Aidilfitri mahupun Aidiladha.

Katanya, paderi sepatutnya menyampaikan ucapan yang sihat sesuai pada hari perayaan penganut Kristian dengan mengajak semua ke arah keharmonian bukan menegangkan suasana.

Beliau berkata, paderi itu perlu ingat mereka peganut Kristian boleh mengamalkan agama mereka tanpa ada rasa bimbang dalam negara ini kerana adanya Artikel 153.

“Negara ini aman kerana adanya Artikel 153 yang menjamin kepentingan kaum Bumiputera penduduk majoriti.

“Jika tiada Artikel 153 pastinya akan ada ketegangan. Peristiwa 13 Mei 1969 juga adalah berpunca dari Artikel 153 tidak dipratik dengan baik dan tegas,” tambahnya.

Tiada ulasan: