Khamis, 1 Disember 2011

Pemuda Umno tolak calon 'Si Kitol'

MALAYSIA KINI

Pemuda Umno mahu pemilihan calon pilihan raya umum akan datang bersih daripada sindrom 'guna kabel', 'harap simpati', 'peras ugut' dan 'golden handshake' sebagai ganjaran bagi menghargai mereka yang kononnya telah berjasa.

Penolong Setiausaha pergerakan itu Datuk Megat Firdouz Megat Junid berkata Pemuda Umno akur dengan calon yang dipilih oleh Presiden parti Datuk Seri Najib Tun Razak namun calon-calon itu mestilah bebas daripada sindrom berkenaan.

"Pemuda akan akur dengan calon tak kira tua, muda, baru atau lama, yang dipilih oleh Presiden tetapi kita harap tak ada calon yang 'guna kabel', 'harap simpati' ,'peras ugut', serta calon daripada golongan 'golden handshake'," katanya ketika berucap menyokong usul ucapan dasar presiden di perhimpunan agung Umno 2011 hari ini.

Beliau berkata Pemuda Umno tidak mahu BN kalah dalam pilihan raya disebabkan pemilihan calon yang salah dan berharap senarai calon
boleh menang dimaklumkan awal supaya "tidak ada yang terluka sehingga berlaku perbuatan sabotaj".

Megat Firdouz juga mencadangkan supaya individu yang melakukan sabotaj kerana tidak terpilih sebagai calon, dikenakan tindakan keras.

"Pemuda cadang mana-mana pemimpin yang sabo, yang mengamalkan (pendekatan) "Si Kitol", mereka tidak dimasukkan dalam senarai calon selama dua penggal dan jika mereka ada jawatan dalam parti, dilucutkan jawatan serta merta.

"Kami tak rela Si Kitol jadi pemimpin akar umbi," katanya sambil menjelaskan perkara berhubung unsur sabotaj itu turut disebut oleh Najib semasa majlis Taklimat Presiden pada Selasa.

Terdahulu, ketika mencadangkan usul itu, timbalan ketua Umno bahagian Ketereh Datuk Md Alwi Che Ahmad berkata anggota parti itu perlu menjadi benteng paling hadapan bagi mempertahankan maruah parti daripada segala tuduhan dan cercaan pihak pembangkang.

"Bila Umno dikutuk, dihentam dan digugat, kita mesti sensitif dan mesti mempertahankan Umno. Kita mesti bersatu tenaga kerana hari ini DAP, PAS dan PKR kata macam-macam mengenai Umno," katanya.

Md Alwi, yang juga ADUN Kok Lanas, meminta anggota parti itu supaya tidak mudah terpengaruh dengan mainan pembangkang yang menggambarkan parti Umno sebagai perkauman.

"Umno bukan parti rasis. Dalam berita baru-baru ini, pemimpin DAP (ADUN Pantai Remis, Nga Kor Ming) telah menggelar Menteri Besar Perak Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir sebagai orang yang berwarna hitam metalik. (Jadi) siapa yang rasis sebenarnya?," katanya.

Md Alwi turut menggesa semua kepimpinan parti mematuhi peringatan presiden yang mahu semua anggota parti merapatkan saf bagi menghadapi pilihan raya umum akan datang.

"Semua ahli parti termasuk komponen Barisan Nasional perlu menyokong dan menerima saranan Presiden untuk bersikap terbuka, inklusif dan mengutamakan kepentingan parti melebihi kepentingan lain dengan memberi sokongan sepenuhnya kepada calon-calon yang mampu menang," katanya. - Bernama

Tiada ulasan: