Ahad, 18 Disember 2011

Media dalam era Malaysia pasca-BN

Patrick Boehler

"Jika dan apabila pembangkang mendapat kuasa, dari saat pertama, meraka harus segera menjawab kepada akhbar sebenar yang kuat dan tidak bersifat penakut," kata penulis Dean Johns.

"Malaysia akan mempunyai ruang media yang luas dengan pelbagai akhbar yang menyajikan segala macam pandangan dalam dunia pasca-BN," tambah kolumnis Malaysiakini itu.

Dean Johns book launchJohns (kanan) menyertai Ketua Pengarang Kumpulan Malaysiakini Steven Gan sebagai anggota panel dalam forum "Peranan media dalam dunia pasca-BN" di sebuah universiti di Kuala Lumpur malam tadi.

"Media arus perdana, tidak hanya akhbar, tetapi semua media akan mempunyai peranan penting dalam Malaysia pasca-BN.

"Dan pasaran berada dalam keadaan untuk memutuskan yang mana akan bertahan," Johns membuat jangkaan.

Manakala Gan pula membandingkan Malaysia dengan negara lain di rantau ini dengan berkata, jika berlaku perubahan, ia mungkin tidak sekata.

"Terdapat ketidakpastian - yang dijangka untuk negara yang akan melalui peralihan, terutamanya di Indonesia, Taiwan, Korea, yang mana parti memerintah telah berkuasa untuk masa yang sangat lama.

"Mudah-mudahan, Malaysia akan mengambil jalan Indonesia, di mana media menunjukkan rasa tanggungjawab serta menghormati privasi dan menghormati kebenaran," katanya.

Tiada ulasan: