Ahad, 18 Disember 2011

Adakah mufti buat fitnah bila dia kata haji carpab tu tak selesai?

Oleh Penarik Beca

Perdana Menteri Datuk Eri Najib Tun Razak mendakwa, foto yang disebarkan ketika beliau di Mekah adalah fitnah (foto di sebelah tu ka?). Entah kenapa, saya langsung tak tertarik dengan foto-foto tu dan tak siarkan dalam blog ni sebelum ini. Nasib baik. Saya hanya bernasib baik dan bukan la berhati-hati sangat pun.


Meskipun begitu, saya tetap menulis tentang haji carpab (carpab adalah singkatan kepada cari publisiti). Tetapi, saya tidak tulis mengenai orang yang mungkin terhalang dari mendapat rahmat Allah s.w.t. walaupun saya mendengar cerita orang buat haji tak selesai.

Bila ibadat selesai dikerjakan, kita boleh merayu dan bertawakkal kepada Allah agar ibadat diterima. Tapi kalau ibadat pun tak selesai, itu mungkin tanda terhalangnya rahmat Allah.

Dapat selesaikan ibadat, itu boleh dianggap mendapat rahmat Allah. Soal Allah terima atau tak terima, itu terpaksalah kita merayu, mengemis dan bertawakkal kepada-Nya. Tapi kalau ibadat pun tak dapat diselesaikan sedangkan ia sepatutnya boleh diselesaikan dengan berderet-deretnya penasihat,nampak sangat seperti terhalang dari mendapat rahmat Allah.

Dari arkib berita:
Mufti terkejut PM, Rosmah selesai tunai ibadah haji (Malaysiakini 8/11/11)
Mufti: Kesian Najib, bukan dibantu tapi diampu (Malaysiakini 15/11/11)
http://penarikbeca.blogspot.com

Tiada ulasan: