Ahad, 6 November 2011

SEKALI NAJIB PI HAJI !!! Setiap hari ada liputan media , heboh satu kampung UMNO

http://abushahid.files.wordpress.com/2011/11/najib-rosmah-di-mekah-3.jpg?w=371&h=278


Oleh Enggang Qadha


Seantero dunia tahu Najib ada di Mekah. Kalau tengok gambaq Najib masa tawaf kaabah, terfikir jugak la aku, Najib ni banyak sangat ka musuh?

Sekongyong-konyong teringat kata-kata Tok Guru. Tok Guru kata "kenapa saya perlukan pengawal di rumahnya, Saya ada Allah, dan saya tak ada musuh".

Berbeza dengan Najib masa tawaf kaabah, pengawal penuh di kelilingnya...sayangnya Najib tidak rasa bertawaf beramai-ramai semasa buat haji.

Najib tak rasa kenikmatan mengerjakan haji sebab mendapat layanan istimewa, sampai nak tawaf pun pengawal kena buka laluan. Tak bagi orang hampir.

Hebat sangat ka PM Malaysia ni, sampai kerajaan Saudi bagi layanan macam tu sedangkan Presiden Iran pi dengan bas saja dan duk sekali dengan jemaah yang lain.

Semua orang tau Iran tu negara hebat. Hebatnya Iran kerana Iran berani lawan dengan Israel. Sudah tentulah presiden Iran ada ramai musuh, tapi Ahmadeennijad tidak mintak pengawal peribadi untuk dia buat kerja haji.

Sepanjang Najib duk di mekah, setiap hari mesti ada sekurang-kurangnya 2 berita darinya.

Dah ada depan kaabah pun nak fikir bab dunia lagi, tumpu la buat ibadah tu. Orang lain pun p jugak, tapi tak la sampai setiap hai ada tweet berita.

Tadi tengok naib buat ucapan raya dari sana.... Pulun sungguh dia, berjumpa dengan jemaah disana, rakyat di Malaysia tidak dilupakan. Nampak la ada jam di tangan dia... Tapi tak perasan pulak rosmah pakai barang kemas apa.

Kalau la ada barang kemas, memang sah la rosmah tidak menerima hakikat pemakaian ihram dan kewajipan menutup aurat.

Antara hikmah memakai ihram adalah meletakkan semua manusia di dunia ini sama rata. Tak kira siapa dia, dari serendah-rendah pendapatan sehingga lah yang paling kaya, bila dah pakai ihram, semua sama saja. Disisi Allah memang berbeza ari segi ketaqwaan, tapi di mata manusia, semua sama.

Kalau satu hikmah ni pun tak leh nak terima, masih nak tunjukkan pada dunia diri dia besaq, bermakna tiada lah kenikmatan berihram dan mengerjakan haji di Baitullah.

Najib akan balik ke Malaysia pada 9hb. Bermakna, Najib cuma buat yang wajib saja, tak buat macam orang lain. Tak dapat la 100 rakaat jemaah di Masjid Nabi.

Betulkah niat pi mekah tu untuk buat haji? Sepanjang musim haji ni, liputan keatas najib lebih banyak dari kisah nabi ibrahim dan siti hajar yang di siarkan.
Kedah La

Tiada ulasan: