Ahad, 6 November 2011

Dasar ‘Pandang ke Timur’ Dr M dibimbing sikap perkauman dan berat sebelah

K Suresh, Malaysia Chronicle


Bekas Perdana Menteri Malaysia Mahathir Mohamad telah menyatakan tanggapan mudah bahawa Dasar "Pandang ke Timur" beliau dalam bentuk asalnya yang telah lama tidak dihiraukan, merupakan cara terbaik untuk negara ini menghadapi "masa ekonomi tidak menentu pada masa hadapan".

Warga Cina dan India kelahiran Malaysia adalah naif jika mereka fikir bahawa Dasar "Pandang ke Timur" Mahathir tidak akan menyoal ekonomi China dan India yang berkembang pesat - jika rancangan asal beliau adalah apa-apa sahaja bagi mencapai matlamat. Mahathir telah memilih Jepun pada tahun 80-an dalam 'wawasan' sesat beliau bagi membatalkan peranan orang Cina dalam ekonomi Malaysia dengan menggantikan mereka dengan orang Jepun.

Mahathir menyamakan Jepun dengan kejayaan dan Barat dengan model yang gagal, ini jelas merujuk kepada krisis hutang yang melanda ekonomi Eropah dan beban hutang yang meningkat di Amerika Syarikat.

Singapura mara ke hadapan disebabkan oleh dasar-dasar lebih bijak

Tetapi beliau harus melihat ke Singapura, yang terletak di selatan tambak dan dimajukan oleh musuh beliau Lee Kuan Yew, menjelang tahun 2010 Singapura mempunyai ekonomi yang lebih besar daripada Malaysia sebanyak AS $ 5 bilion - AS $ 210 bilion v AS $ 205 bilion dan mempunyai beban hutang negara yang bersamaan dengan 98 peratus daripada KeluaranKasar Dalam Negeri.

Berbeza dengan Malaysia, Singapura menggunakan pinjaman dengan baik dan mengekalkan rizab negara bertahap tinggi dan melabur dalam bentuk Dana Berdaulat yang dilabur di seluruh dunia. Bukan sahaja ia mendapat perhatian Jepun, tetapi juga India dan China, di mana kebanyakan perdagangan bermula.

Malaysia boros dengan pinjaman dan hasil naungan politik dengan memberikan projek-projek kerajaan kepada pihak yang digemari pada harga yang terlalu tinggi iaitu sekurang-kurangnya dua hingga tiga kali ganda dari harga yang diberikan kepada pembayar cukai.

Model gagal yang disebut Mahathir – iaitu ekonomi barat – tidak akan membenarkan Perbendaharaan Negara dirampas secara terang-terangan. Mereka tidak mengambil dari Dana Pencen untuk membiayai lebih banyak skim kurang bijak yang diimpikan oleh orang gemuk dan ketua politik mereka.

Ujian membuat roti

Kekaguman Mahathir terhadap Jepun yang terlampau tidak kena pada tempatnya.

Jelas sekali, beliau masih berharap bahawa Jepun akan memainkan peranan yang lebih besar dalam ekonomi Malaysia, merugikan orang-orang Cina, dan memberi manfaat kepada golongan elit Umno. Lebih banyak sebentar lagi!

Setakat ini, Mahathir hanya dapat memujuk pembuat roti Jepun untuk bekerjasama dengan beliau dalam usaha yang dipanggil The Loaf. Ia telah gagal pada permulaannya dan sekarang sementara ia boleh memancing pembeli dan pelancong yang lapar, peningkatan hanya bermula selepas ia menawarkan diskaun 50% dan barangan promosi yang lain-lain. Aduan terdapat bahawa roti dan produk pastri ternyata terlalu mahal,namun Mahathir tetap bekerja keras.

Masalahnya, jika Mahathir tidak boleh menjalankan kedai roti, tiada siapa yang patut mengambil pelbagai pengumuman beliau mengenai ekonomi secara serius. Beliau terlalu bangga untuk mengakui bahawa beliau telah salah, juga untuk menyingkirkan rakan kongsi Jepun, dan mengambil Cina tempatan atau India atau rakyat Malaysia Timur.

Adakah ekonomi Jepun berjalan lancar?

Cukup untuk mengatakan bahawa Perbadanan Jepun adalah suatu ciptaan Jeneral AS, Douglas McArthur selepas Jepun menyerah kalah tanpa syarat kepada Amerika untuk menamatkan Perang Dunia Kedua di Asia dan di Pasifik. ‘Keajaiban Jepun’ adalah semata-mata kerana Amerika membuka pasaran ke negara itu. Sebaliknya adalah sebab mengapa Jepun mengebom Pearl Harbour di Hawaii pada 7 Dis 1941 untuk mencetuskan Perang Dunia II di Asia dan di Pasifik.

Sejak Perang Dunia kedua berakhir, sehingga kemunculan baru-baru ini oleh China, kedua-dua Jepun dan Amerika Syarikat adalah seperti dua orang lelaki mabuk, berpaut antara satu sama lain, hingga salah seorang daripada mereka jatuh ke dalam parit berdekatan. Akhirnya, Jepunlah yang jatuh ke dalam parit kerana Yen terkurang nilai berbanding dolar Amerika Syarikat, simpanan dolar AS pihak Jepun yang berkembang segera dilabur dalam Bil Perbendaharaan AS dan ketidakseimbangan perdagangan antara kedua-dua negara yang memihak kepada pihak pertama.

Jepun mengalami deflasi selama 15 tahun dan baru sahaja pulih daripadanya apabila ia masuk ke dalam tempoh deflasi lagi di tengah-tengah hutang industri perbankan tempatan yang teruk.

Kini, tiada siapa yang pasti di mana berdirinya ekonomi Jepun kecuali bagi menembusi ke dalam ekonomi Cina untuk mengurangkan pergantungan pada pasaran Amerika Syarikat. Ini adalah model ekonomi gagal yang Mahathir mahu dicontohi Malaysia.

Diketepikan oleh China kerana agenda perkauman beliau

China telah menggantikan Jepun dalam pasaran Amerika Syarikat. Negara tersebut berhadapan dengan masalah yang sama dihadapi Jepun dengan Washington iaitu Yuan terkurang nilai berbanding dengan dolar Amerika Syarikat, simpanan dolar AS pihak Jepun yang berkembang segera dilabur dalam Bil Perbendaharaan AS dan ketidakseimbangan perdagangan antara kedua-dua negara yang memihak kepada pihak pertama.

China dan Amerika Syarikat hari ini adalah seperti dua orang lelaki mabuk, berpaut antara satu sama lain, takut jika salah seorang daripada mereka jatuh ke dalam parit yang terdekat. DejaVu!

Singapura yang kecil pula menggantikan China tahun lepas kerana mempunyai Malaysia sebagai rakan dagangan terbesar. Faktor ini, lebih daripada yang lain, menunjukkan sejauh mana Malaysia telah jatuh dalam pasaran China.

Sepatutnya, Malaysia perlu memanfaatkan kedua-dua pasaran China dan India. Itulah di mana semua tindakan ekonomi boleh didapati,dan sebahagian kecilnya di Brazil, Rusia, Mexico, Afrika Selatan, Eropah Timur dan Teluk Negara-negara Bekerjasama.

Ditawarkan bagi membiarkan Jepun menggantikan Cina di Malaysia

Tidak ramai tahu bahawa Dasar Pandang Ke Timur, kerana ia telah dilaksanakan, merupakan skim variasi Jepun Mahathir kurang bijak yang asal. Sumber dalaman menyatakan bahawa bekas Perdana Menteri yang bersikap perkauman, dalam versinya sendiri, mempunyai keberanian untuk mencadangkan kepada Jepun bahawa beliau bersedia untuk membenarkan rakyat untuk berhijrah ke Malaysia secara beramai-ramai untuk menggantikan peranan China dalam ekonomi.

Beliau juga bertindak secara unilateral dan menitahkan bahawa rekod dahsyat Jepun dalam Perang Dunia Kedua di Malaysia harus dihilangkan di dalam buku teks sekolah tempatan.

Sebagai balasan, beliau mahu orang Jepun untuk membawa "Melayu" (sila baca Umno elit dan Melayu yang dipilih) ke dalam perniagaan mereka sebagai rakan kongsi tulen. Orang Cina tidak bersedia untuk melakukan perkara ini, adu beliau kepada pihak Jepun.

Orang Jepun terkejut dan tidak akan menyokong skim teruk Mahathir untuk mengurangkan komuniti perniagaan Cina di Malaysia.

Sebaliknya, Tokyo bersedia untuk memberi biasiswa kepada "Melayu" Mahathir dan melatih mereka dalam pelbagai bidang kemahiran. Jepun juga bersedia untuk menghantar tenaga pengajar Jepun ke Malaysia untuk mengajar di sekolah-sekolah teknikal di negara ini dan membantu menubuhkan sekolah teknikal yang baru.

Pihak Jepun membalas kembali niat Mahathir

Dalam usaha untuk melembutkan tegangan, Jepun menghasilkan skim mereka sendiri untuk menjaga ego besar Mahathir. Proton Saga sebagai Kereta Nasional "untuk membuktikan bahawa orang seperti beliau boleh menjadi juara dunia".

Lukisan kejuruteraan model Mitsubishi Lancer yang gagal dalam pasaran Singapura dan Malaysia dengan cepat digilap dan dikitar semula ke Malaysia untuk jumlah wang yang tidak didedahkan, tetapi dilaporkan curam. Orang Jepun, bersama-sama dengan lukisan kejuruteraan tersebut, menjual kepada Malaysia beberapa barang lama sebagai yang baru untuk membuat Proton Saga. Ini telah menambah penghinaan terhadap kecederaan sedia ada .

Proton, walaupun sejak penubuhannya pada tahun 1980-an, telah memeningkan pihak awam permotoran Malaysia, terima kasih kepada Mahathir dan Jepun.

Tiap-tiap model Proton sejak yang pertama telah mengalami perubahan kosmetik yang pertama kerana syarikat itu tidak mempunyai sumber-sumber untuk menghasilkan enjin baru. Sepuluh tahun lalu, Proton sendiri menganggarkan bahawa ia akan menelan perbelanjaan sekurang-kurangnya RM 500 juta untuk membangunkan sebuah enjin yang baru. Jumlah yang hanya boleh didapati selepas tiga tahun di pasaran. Pada masa itu, model baru akan diperkenalkan kepada pasaran. Selain itu, apa-apa jualan kurang daripada satu juta unit setahun untuk model tertentu bukan satu usul yang berdaya maju.

Pembayar cukai membayar harga bagi sikap perkauman Dr M

Rakyat Malaysia dan Petronas terus memberi subsidi kepada kereta Proton selaras dengan Dasar Pandang ke Timur tetapi tidak sebelum Mitsubishi dibuang.

Tidak mungkin Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak akan mempertimbangkan Dasar Pandang ke Timur Mahathir walaupun sepintas lalu. Ini adalah satu dasar yang bukan sahaja gagal besar-besaran tetapi telah memencilkan Malaysia dari barat dan mengekalkan negara dalam belenggu ekonomi dan kemunduran.

Orang Jepun tidak mempunyai dua tanduk di atas kepala mereka dan tidak akan mempunyai apa-apa kaitan dengan mana-mana AgendaTersembunyi berbentuk perkauman – dengan mengikut Dasar Pandang ke Timur - terhadap perniagaan masyarakat Cina di Malaysia. Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: