Rabu, 21 September 2011

Pertemuan PM Hasina dan Najib buktikan penawaran kewarganegaraan utk undi

Stan Lee, Malaysia Chronicle

Mengenai dakwaan bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sanggup menjual kewarganegaraan kepada orang asing dalam mengekalkan kuasa politik, laman web rasmi unit di pejabat Perdana Menteri Bangladesh telah mengesahkan bahawa pekerja di Malaysia telah diminta untuk mengundi untuk gabungan BN diterajui Najib .

Penipuan dan penggadaian kehormatan

Amat mengejutkan berita yang didedahkan oleh Naib Presiden PKR, Fuziah Salleh, berkenaan bukti terkini bahawa Najib dan sepupunya, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, telah menjalankan kempen rakyat untuk undi dalam usaha terdesak untuk menaikkan sokongan menjelang pemilihan raya mengejut yang akan datang.

Najib yang berusia 58 tahun itu perlu memenangi dua pertiga daripada 222 kerusi dalam Parlimen Malaysia atau dia akan dipaksa melepaskan jawatannya kepada Muhyiddin Yassin, timbalannya. Oleh itu, pentadbiran beliau telah melancarkan beberapa kempen yang diragui untuk meraih semula populariti dari orang ramai di Malaysia. Terbaru adalah pemansuhan undang-undang berusia beberapa dekad lamanya dan bersifat menindas seperti Akta Keselamatan Dalam Negeri dan undang-undang Darurat yang lain, walaupun langkah itu bertentangan dengan kehendak partinya.

Tetapi tindakan untuk memansuhkan ISA bukan sahaja membuatkan rakan-rakannya dalam Umno geram, itu juga telah memakan diri sendiri kerana Najib, demi menjaga kepentingan sendiri, juga mengumumkan bahawa akan ada undang-undang baru, dan dengan sebagai ganti. Ini adalah suatu penghinaan terhadap 'liberalisasi' sendiri.

Pembangkang tuntut Suruhanjaya Siasatan

Sementara itu, menurut Fuziah, Pakatan Rakyat peringkat persekutuan akan mengadakan persidangan khas Parlimen untuk membahaskan dakwaan Bangladesh.

Fuziah dan parti PKR juga menuntut Suruhanjaya Siasatan Diraja untuk menyiasat kes kewarganegaraan untuk undi yang didakwa dilakukan oleh pentadbiran Najib.

"Kami mahu suruhanjaya diraja membuat siasatan terhadap kenyataan Perdana Menteri Bangladesh tentang perkara ini.Jika ia benar-benar berlaku, Najib mesti bertanggungjawab dan memberi penjelasan, " laman web Keadilan melaporkan kenyataan Fuziah.

Disahkan oleh pegawai Bangladesh

Menurut laman web Bangladesh, Perdana Menteri, Sheikh Hasina telah berjumpa dengan Najib Razak pada tahun lalu semasa menghadiri Forum Ekonomi Islam Sedunia yang ke-66 di Kuala Lumpur pada bulan Mei 2010. Kedua-dua pemimpin membincangkan "isu-isu yang sekian lama tertunggak termasuk mengesahkan kemasukan pekerja Bangladesh di Malaysia".

"Hari ini, pejabat Perdana Menteri mendakwa menerima pengesahan dari beberapa rakyat kita yang bekerja di beberapa sektor di Malaysia sejak tahun lepas bahawa mereka telah diberikan lebih daripada kewarganegaraan dari Kerajaan Malaysia. Malah mereka kini telah diberi hak untuk menjadi pengundi pada pilihan raya umum Malaysia yang akan datang , "kata laman web itu.

"Satu lagi sumber dari pejabat Perdana Menteri telah mengesahkan bahawa pekerja Bangladesh dengan mudah diberikan kewarganegaraan Malaysia dengan syarat mengundi parti yang mewakili kerajaan yang berkuasa."

Laman web itu juga melaporkan Sheikh Hasina sebagai menggalakkan orang-orangnya "untuk mengambil kesempatan ini untuk mengurangkan kadar kemiskinan negara mereka selaras dengan inisiatif kerajaan untuk menyelesaikan semua masalah utama, termasuk kuasa dan krisis gas".

Penemuan terbaru dari pihak Bangladesh ini mengesahkan tuduhan-tuduhan yang dibuat oleh Pakatan terhadap Najib dan Hisham sejak beberapa bulan yang lalu. Kedua-dua telah menolak tuduhan itu, walaupun penjelasan mereka tidak cukup kuat.

Najib cuma ada sehingga 2013 untuk mengumumkan pilihan raya umum tetapi dipercayai bahawa dia akan mengadakan pilihanraya secara mengejut dalam tempoh 6 bulan akan datang.

- Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: