Sabtu, 26 Mac 2011

Unit Amal mahu melampaui 'Jaga Parkir' sahaja

Mohd Sabri Said

KEPALA BATAS: Sekembalinya Unit Amal Kawasan Kepala Batas dari jambori di Kem Latihan Motivasi, Merbok, Kedah selama tiga hari bermula 11, 12 dan 13 Mac lalu menjadi penyuntik semangat baru untuk bergerak lebih tangkas daripada biasa yang dianggap 'Jaga Parkir' sahaja.

Ketua Komader Kawasan Kepala Batas, Abdullah Saad berkata, selain bertekad bekerja kuat demi parti pasukanya juga bersedia menyusun aktiviti untuk kelihatan lebih menyerlah.

"Kali ini kami sedia berkhidmat lebih daripada biasa samada di waktu banjir, ribut dan sebagainya demi meningkatkan imej PAS yang mengutamakan kebajikan dan dakwah," jelasnya.

Bukan itu sahaja malahan pasukan itu juga akan didisplinkan agar kelihatan lebih kemas dan berdaya maju dalam usaha melaksanakan bantuan kecemasan bila-bila masa.

Generasi muda katanya, cuba dicari supaya ada kesinambungan seandainya wujud individu yang sudah tidak bermaya mengikuti aktiviti yang makin mencabar di era globalisasi.

"Memang kita tidak nafikan ada individu yang rebah di tengah jalan ketika menanggung tanggungjawab besar itu. Namun, tidak mengapa kita cuba cungkil generasi baru yang mahu bersama pasukan yang terkenal dengan 'tentera merah' itu," tambahnya.

Justeru itu, semua cawangan dan anak ahli diseru melibatkan diri ke dalam pasukan beruniform itu selain dapat mempelajari ilmu kemahiran diri dapat pula memahami beberapa kaedah yang lebih baik sebagai cabaran pada masa depan.

Selepas selesai Jombori Amal di lokasi persekitaran peranginan tersebut, Unit Amal Kepada Batas akan bergerak dengan lebih tersusun dan mantap tidak lagi beragak-agak serta tiada haluan sebagai panduan.

"Kami akan mendapatkan pandangan daripada Unit Amal Negeri yang diketui oleh Norazman Ishak bagaimana untuk kelihatan mantap dari segi persiapan pasukan dan imej," tegasnya bangga dengan sambutan yang diberikan sejak akhir-akhir ini.

Semasa latihan di Kem Latihan Motivasi itu berbagai aktiviti disusun khas untuk meningkatkan kecergasan antaranya ialah jungle Tracking, penempak tepat, lastik, belajar ikatan, motivasi, nasyid dan tidak ketinggalan yang menjadi nadi kemenangan 'Qiamulail'.

"Program berkenaan dirasmikan oleh Ketua Dewan Pemuda PAS Kawasan Kepala Batas, Hafiz Kasim manakala majlis penutupan diserikan oleh Pengarah Unit Amal Negeri, Norazman Ishak," jelasnya.

Tiada ulasan: