Sabtu, 19 Mac 2011

Polis Dan SKMM Tahan Blogger Pro-PR

Ditulis oleh shuaib ayob

KUALA LUMPUR : Seorang penulis blog yang dikenali sebagai Hanief dibawa ke Balai Polis Sentul untuk disoal siasat dan didakwa ditahan tanpa sebarang waran selain pihak berkuasa merampas komputer riba miliknya.

Naib Presiden PKR, Tian Chua melalui twitternya berkata, beliau mengetahui tangkapan itu melalui bapa dan adik Hanief yang disiasat oleh pihak Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) selepas tiba di balai berkenaan tengah malam tadi.

“Polis dan SKMM juga meminta password. Malah, beberapa komputer dan modem milik bapa blogger itu turut dirampas,” katanya.

Menurut Tian, Hanief kemudian dibebaskan antara jam 2.30 pagi tadi bagaimanapun beliau diarah memberi keterangan di balai polis berkenaan, kira-kira jam 10 pagi.

Hanief terkenal di kalangan penyokong Pakatan Rakyat dan rakyat marhaen berikutan sentuhan krevitivitinya dalam mengupas isu politik tanah air melalui youtube.

Tian berkata, ini bukan tindakan atau tekanan pertama terhadap blogger pro-Pakatan Rakyat.

Pada 2 Februari lalu, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membenarkan injunksi kepada Datuk Seri Dr Rais Yatim bagi menghalang blogger, Amizudin Ahmat dari menerbitkan paparan berkaitan pendedahan yang menteri itu merogol seorang amah dari Indonesia.

Amizudin atau Din Binjai yang terkenal dengan blog sharpshooterblogger.blogspot.com hanya memapar semula pendedahan Wikileaks mengenai dakwaan berkenaan, dengan mengutip paparan Rockybru di blog pengamal media itu.

Ironinya, tindakan keras itu tidak pula dikenakan terhadap Rockybru yang kini dilihat cenderung mesra Umno Barisan Nasional (BN).

Tiada ulasan: