Khamis, 10 Mac 2011

Najib dan Mubarak: Persamaan yang ketara

FREE MALAYSIA TODAY

Najib menggunakan cara-cara yang sama dengan Mubarak dalam usahanya untuk mengekalkan kuasa BN - Naib Presiden PKR.


PETALING JAYA: Terdapat persamaan yang luar biasa antara pemerintahan autoritarian selama 30 tahun di Mesir oleh Presiden Hosni Mubarak dan pemerintahan menindas selama 53 tahun oleh Perdana Menteri Najib Tun Razak dan Barisan Nasional (BN) ke atas Malaysia.

“Najib menggunakan cara-cara yang sama dengan Mubarak dalam usahanya untuk mengekalkan kuasa BN keatas negara kita,” kata Naib Presiden PKR N Surendran dalam satu kenyataan media hari ini.

Menurut beliau, antara persamaannya adalah: pergantungan kerajaan atas suatu sistem polis yang agam untuk menumpaskan pihak Pembangkang; kawalan ketat ke atas media cetak dan television serta tahanan tanpa bicara yang bermotifkan politik.

“Persamaan lain ialah keadaan darurat berdekad yang tidak dibatalkan; sistem kehakiman yang berat sebelah dan berpihak kepada kerajaan serta pilihan raya yang tidak bebas ataupun adil,” katanya.

Beliau berkata, seperti Mubarak dan Parti Demokratik National (NDP), Najib dan BN telah secara konsisten menggunakan apa-apa cara, walaupun jahat, untuk terus kekal berkuasa.

“Tetapi yang amat ketara katanya, kedua-dua Mesir dibawah pemerintahan Mubarak dan Malaysia dibawah Najib, dari masa ke semasa mengheret pesaing politik ke Mahkamah untuk menghadapi tuduhan jenayah yang direka-reka,” terang beliau.

Ujar Surendran, “objektifnya adalah untuk menghancurkan pesaing politik secara politik dan peribadi, dan oleh demikian menghapuskan ancaman kepada pemerintahan mereka.

“Rejim-rejim yang tidak bertoleransi dengan pasti akan menggunakan kaedah seperti ini kerana mereka tidak mempunyai pertimbangan keadilan dan tidak memperduli kedaulatan undang-undang,” jelas beliau.

Penganiayaan kehakiman terhadap Anwar

Katanya lagi, dalam penganiayaan kehakiman yang sekarang berlangsung ke atas Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim, Najib dengan ketara mencerminkan Mesir semasa di bawah Mubarak.

“Serangan mempergunakan sistem kehakiman ke atas Anwar yang ingin membawa perubahan dimulakan oleh pemerintah kuku besi mantan perdana menteri Dr Mahathir Mohamad dalam tahun 1998.

Dr Mahathir baru-baru ini katanya, menerbitkan sejilid memoirnya yang menipu dan tidak wajar bagi seorang bekas perdana menteri.

“Lebih satu dekad kemudian, Kerajaan Najib menggunakan taktik yang sama sahaja,” ujar beliau.

Beliau berkata, Mubarak dengan terkenalnya menggunakan mahkamah Mesir untuk memenjarakan Ayman Nour, pemimpin Parti El Ghad (Parti Esok).

Ayman Nour adalah seorang pemimpin pembangkang yang utama dan merupakan pesaing Mubarak dalam pilihanraya Presiden tahun 2005.

“Berikutan suatu perbicaraan yang rata-rata dikecam dan farsa, Ayman Nour dipenjarakan selama lima tahun dengan kerja berat.

Persamaan dengan pendakwaan Anwar yang sekarang berlangsung adalah amat ketara,” terangnya.

Rakyat Malaysia katanya, bersama dengan dunia, berasa girang melihat pemergian penzalim Mubarak dan kemenangan rakyat Mesir.

“Sekarang, kita mengalu-alukan hari yang cemerlang apabila rakyat Malaysia mengakhiri pemerintahan membazir, lembap dan menindas BN dan pemimpinnya Najib.

“Pemerintahan BN yang mencerminkan pemerintahan Mubarak ke atas Mesir, mesti berakhir. Untuk kebaikan negara, BN perlu disingkirkan,” ujar beliau.

Tiada ulasan: