Selasa, 1 Mac 2011

Kenaikan premium insurans, bebankan pengguna

SELANGOR KINI


SHAH ALAM – Susulan kenyataan yang dikeluarkan Bank Negara Malaysia berhubung kenaikkan premium insurans kenderaan secara berperingkat dalam tempoh empat tahun mulai 2012 banyak perkara yang perlu dipertimbangkan sebelum ia dilaksanakannya.

Ketua Pegawai Eksekutif Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia atau FOMCA, Mohd Yusof Abdul Rahman menyifatkan cadangan itu akan menekan pengguna kenderaan terutamanya bagi golongan yang berpendapatan rendah.

“Kalau insurans ini terlalu tinggi ia akan menimbulkan masalah, sebab kita tahu insurans ini terutama sekali insurans kenderaan pertama sekali ia perlu diambil pengguna jadi kalau pengguna ia merasakan bahawa ia terbeban dengan kos yang tinggi mungkin pada satu peringkat dia tidak berkemampuan untuk mengambil insurans dan ia menggunakan kenderaan tanpa insurans dan ini merupakan satu kesalahan tetapi masalahnya dia tidak mampu mengambil insurans sebab kadar insurans tinggi,” katanya.

Sebelum ini, Bank Negara Malaysia memaklumkan akan menaikkan premium insurans kenderaan secara berperingkat pada kadar minimum yang tidak membebankan pengguna khususnya golongan berpendapatan rendah.

Penolong Gabenornya, Abu Hassan Alshari, berkata, ia antara langkah yang akan dilaksanakan menerusi cadangan Rangka Kerja Baru Perlindungan Pemotoran dengan matlamat memudahkan pengguna kenderaan mendapatkan perlindungan serta meningkatkan kecekapan proses tuntutan insurans.

“Kadar kenaikan premium itu masih belum dimuktamadkan, bagaimanapun ia tidak akan membebankan pengguna selepas mengambil kira maklum balas dan input pelbagai pemegang kepentingan,” katanya.

Abu Hassan berkata, sebagai contoh, bagi perlindungan pihak ketiga motosikal 100cc dan ke bawah, cadangan kenaikan adalah antara RM1 hingga RM3.50 setahun dan RM1 hingga RM2 untuk perlindungan komprehensif.

Untuk perlindungan pihak ketiga kereta persendirian 1,400cc, kenaikan adalah antara RM6 hingga RM34 setahun untuk empat tahun dan RM7 hingga RM19 untuk perlindungan komprehensif.

Sementara itu, Pengerusi Biro Kepenggunaan PKR, Yahya Saari berpendapat, kerajaan perlu mengkaji secara terperinci cadangan itu tanpa perlu menaikkan premium insurans sewenang-wenangnya berikutan kualiti perkhidmatan yang tidak setimpal dengan kenaikan tersebut.

“Kerana dalam melibatkan insurans ini ia melibatkan semua , semua orang akan terlibat dalam keseluruhannya sedangkan dalam segi perkhidmatan itu sendiri yang diberikan kepada syarikat-syarikat insurans kepada penginsurans tidak seberapa yang diharapkan,bila menghadapi kemalangan isu tuntutan lambat, isu tak berpadanan. sepatutnya kualiti perkhidmatan kena setara dengan yang dibuat sebelum ini, ” katanya.

Tiada ulasan: