Jumaat, 11 Mac 2011

Isu LBJ Akan Dibawa Ke Parlimen

TVS NEWS

KUALA LUMPUR : Isu pengusiran penduduk Ladang Bukit Jalil (LBJ) oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) ke Parlimen demi membela pekerja ladang yang semakin tertindas akibat dasar-dasar Barisan Nasional, kata Ahli Parlimen Sungei Sungei Siput Dr. D Jayakumar.

"Mereka ingin selesaikan isu ini melalui perbincangan. Saya juga akan membentangkan satu usul di Parlimen pada Isnin depan berhubung isu tersebut sekiranya dibenarkan Speaker. Ini kerana isu ini bukan melibatkan satu ladang sahaja, tetapi turut melibatkan ladang-ladang lain yang dibangunkan,"katanya.

Jeyakumar menjelaskan, 41 keluarga di ladang berkenaan tidak diberi sebarang pampasan setelah tanah yang mereka diami begitu lama diambil alih oleh kerajaan. Rayuan mereka kepada DBKL juga tidak dibalas sehingga hari ini.

Hadir sama pada sidang media itu adalah Ahli Parlimen Bukit Gantang, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dan beberapa wakil penduduk Ladang Bukit Jalil.

Dalam satu notis bertarikh 1 Mac, DBKL mengarahkan penduduk LBJ berpindah dan mengosongkan tanah yang didiami selama empat generasi sebelum 15 Mac ini.

Peguam penduduk berkenaan Fadiah Nadwa Fikri menegaskan keluarga terbabit menghuni di situ secara sah.

Tiada ulasan: