Jumaat, 12 Jun 2020

Pertemuan di Pejabat PKR buntu, Team Mahathir tawar alternatif Mukhriz 'bakal' Timbalan PM


Seperti yang disiarkan sebelum ini (sila baca di sini) bahawa pertemuan di Pejabat PKR tidak ada penyelesaian masing-masing berebut nak jadi BAKAL PM. Mengikut sumber akan ada pertemuan susulan untuk penyelesaian ini.

Pada pertemuan PH Plus pada Selasa lalu, Marzuki Yahya seperti PH, suka kencing telah kencing pemberita kononnya mendakwa kata sepakat telah dicapai mengenai calon perdana menteri.

Tetapi kenyataan bersama kemudian terburai bila ada kenyataan lain mengatakan keputusan mengenai perkara-perkara yang belum diputuskan, akan dimuktamadkan hujung minggu ini.

Sumber mendakwa Mahathir masih mahu menjadi perdana menteri walaupun untuk jangka masa yang singkat, sedangkan Anwar tidak bersedia untuk mengalah.

"Tawaran Mahathir untuk menjadi PM lagi mungkin menjadi langkah untuk menyelamatkan air muka dia. Dia terbiasa mengakhiri kerjaya politiknya dengan gah dan bukan meminta seseorang mengakhiri kerjayanya.

"Muhyiddin telah menyingkirkan seorang tokoh politik besar di Malaysia. Ini sesuatu yang pahit bagi Mahathir.

Ada sumber menyebut team Mahathir menyediakan alternatif untuk letak Muhriz sebagai sandaran mengantikan sokongan Mahathir kepada PH ++ bagi mencapai kompromi untuk menjamin masa depan politik bagi pewaris Mahathir, Mukhriz.

Sumber berkata Mahathir perlu jaminina Mukhriz boleh bertahan dan mahukan jaminan bahawa anaknya tidak akan diketepikan bila PH berkuasa.

Adalah spekulasi Mukhriz dijadikan timbalan perdana menteri, sebagai pertukaran sokongan Mahathir untuk Anwar menjadi perdana menteri ini benar-benar dipersetujuai oleh Anwar kena tunggu pertemuan susulan mereka.

Tapi melihat perkembangan yang ada PH tidak akan selesai kemulut dan bakal ditinggalkan oleh rakyat

MR :  PH ++ adalah jalan mati untuk PH

Tiada ulasan: