Selasa, 30 Jun 2020

Azhar sudah lepas jawatan Pengerusi SPR?

Muhammad Azizul Osman
MGF19062020_PENGERUSI-SPR-LAWATAN-PUSAT-PENAMAAN-CALON-CHINI17-681x454
Azhar Azizan Harun

CHINI – Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Azhar Azizan Harun dipercayai tidak akan hadir semasa pengumuman keputusan Pilihan Raya Kecil (PRK) bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Chini pada hari Ahad ini.

Malah sumber-sumber Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memaklumkan, Azhar juga tidak akan menghadirkan diri untuk mana-mana program suruhanjaya itu lagi.

Ini kerana beliau telah melepaskan jawatan sebagai Pengerusi SPR semalam.

Ketiadaan beliau pagi ini ketika proses undi awal yang sedang berlangsung di Balai Polis Chini mengukuhkan lagi kenyataan sumber tersebut.

Setakat berita ini ditulis, MalaysiaGazette dimaklumkan peletakan jawatannya masih belum mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.

Artikel berkaitan: Usul tukar Speaker tidak bercanggah dengan doktrin pemisahan kuasa

Usul singkir Speaker elak undi tidak percaya PM – Vui Keong

Usul tukar Speaker, undi tidak percaya dan percaya pada 13 Julai

Azhar disebut-sebut akan menggantikan Speaker Dewan Rakyat yang baharu, menggantikan Tan Sri Mohamad Ariff Md Yusof.

Baru-baru ini, Sinchew Daily melaporkan sidang Dewan Rakyat yang akan bersambung pada 13 Julai ini dijangka dramatik kerana Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin akan mengusulkan Speaker dan Timbalan Speaker yang baharu untuk menggantikan Mohamad Ariff dan Nga Kor Ming.

Bagaimanapun perubahan itu tidak melibatkan Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Datuk Mohd. Rashid Hasnon yang menyokong Kerajaan Perikatan Nasional.- MalaysiaGazette

Tiada ulasan: