Sabtu, 18 Januari 2020

Najib Mahu Rakaman Audio SPRM Untuk Bela Diri


KUALA LUMPUR – Bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak memfailkan permohonan rasmi bagi memaksa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kemukakan rakaman yang dikatakan suara beliau dan pegawai kerajaan berbincang mengenai urusan berkaitan 1MDB dan SRC International.

Dalam permohonan 15 Januari itu, Najib mahu SPRM kemukakan rakaman itu, yang didengarkan pada sidang media minggu lepas, untuk diperiksa kerana beliau mendakwa ia penting bagi pembelaan dalam kes SRC International dan 1MDB yang sedang berjalan.

“Terdapat dakwaan-dakwaan serius dibuat Ketua Pesuruhjaya Latheefa Koya mengatakan rakaman audio itu mendedahkan beberapa dakwaan kesalahan tertentu berkenaan saya dalam kes SRC dan 1MDB.

“Latheefa pada sidang medianya akui salah satu rakaman itu berkaitan SRC,” kata Najib dalam afidavitnya.

Najib juga akan memfailkan permohonan komital terhadap Latheefa kerana menghina mahkamah apabila mendedahkan rakaman itu kepada media.

Bagaimanapun, beliau tidak menyatakan bila akan buat demikian.

SPRM mendedahkan 9 rakaman audio yang dikatakan suara bekas perdana menteri, Najib Razak; isterinya, Rosmah Mansor; bekas timbalan pendakwa raya awam, Dzulkifli Ahmad dan Putera Mahkota Emiriah Arab Bersatu, Mohammed bin Zayed Al Nahyan, berbincang mengenai urusan berkaitan 1MDB.

Latheefa dan beberapa pegawai kanan SPRM disoal polis semalam dalam siasatan ke atas rakaman itu. – FMT

Tiada ulasan: