Rabu, 7 Ogos 2019

Jokowi malu kebakaran hutan Indonesia punca jerebu di Malaysia, Singapura

Jokowi dijadual mengadakan lawatan rasmi ke Malaysia dan 
Singapura mulai Khamis ini. (Reuters)

JAKARTA: Presiden Indonesia, Joko Widodo (Jokowi) berkata, beliau malu kepada Malaysia dan Singapura yang dilanda jerebu akibat kebakaran hutan di Indonesia.

“Saya kadang-kadang malu. Minggu ini saya mau ke Malaysia dan Singapura. Tapi, saya tahu minggu kemarin (minggu lepas) sudah jadi ‘headline’, jerebu masuk lagi ke negara tetangga kita.
Saya ‘check’ jerebu ini apa, ternyata asap,” katanya dipetik media tempatan dalam Mesyuarat Penyelarasan berkaitan Pengendalian Kebakaran Hutan di Istana Negara, semalam.

Jokowi menerusi Instagramnya hari ini berkata, beliau sudah mengarahkan semua pihak berkaitan lebih serius menangani kebakaran hutan di republik itu.

Katanya, beliau tidak mahu kejadian kebakaran pada 2015 yang memusnahkan kawasan seluas 2.6 juta hektar di Kalimantan dan Sumatera berulang.

Berdasarkan data Kementerian Alam Sekitar dan Perhutanan (KLHK) Indonesia, lebih 42,000 hektar kawasan hutan dan ladang di republik itu direkodkan terbakar sejak Januari lalu.

Ketika ini, beratus hektar kawasan dilaporkan masih terbakar melibatkan 6 wilayah dan beberapa daerah di seluruh Indonesia.

Jokowi dijadual mengadakan lawatan rasmi ke Malaysia dan Singapura pada Khamis serta Jumaat ini.

Tiada ulasan: