Khamis, 16 Februari 2017

Retak dalam DAP semakin besar

DETIK DAILY
 


GEORGE TOWN: Keretakan dalam DAP dilihat semakin melebar selepas lebih ramai pemimpinnya bersuara mempertahankan 4 wakil rakyat Melaka yang keluar parti pada Ahad, kerana kehilangan keyakinan terhadap kepimpinan.

The Star melaporkan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) DAP Tanjung Bungah Teh Yee Cheu berkata beliau bersimpati dengan 4 “rakan” di Melaka.

Empat pemimpin DAP negeri yang berhenti ialah Ahli Parlimen Kota Melaka Sim Tong Him dan Ahli Dewan Undangan Goh Leong San (Duyong), Lim Jack Wong (Bachang) dan Chin Choong Seong (Kesidang).

Teh berkata beliau memahami rasa tidak puas hati mereka, terutamanya ke atas kerjasama DAP dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

“Saya boleh bersetuju mengapa mereka berasa bosan DAP bekerjasama dengan Pribumi. Sesetengah daripada kita turut merasakannya.

“PPBM adalah satu cabang atau serpihan kumpulan Umno. Pemimpin DAP kami menghabiskan banyak masa pengukuhan hubungan dengan saudara kami dalam Pakatan tetapi tidak dalam parti kita sendiri,” katanya kepada The Star.

Teh berkata pemimpin PPBM adalah ahli lama Umno, dan beliau bimbang bekerja dengan parti akhirnya akan membawa kepada pembentukan “Barisan Nasional II”.

Pada Isnin, Ahli Exco Selangor dan Naib Pengerusi DAP negeri Selangor Teng Chang Khim membidas rakan ahli parti kerana memburuk-burukkan 4 sekawan yang meletakkan jawatan.

Teng juga menyelar pemangku kenyataan Pengerusi Kebangsaan DAP Tan Kok Wai yang menggambarkan 4 wakil rakyat itu sebagai “tumor malignan” yang tindakan keluar mereka memberi kesan baik kepada parti, sambil menambah tidak seharusnya kata-kata kesat diberi kepada bekas rakan mereka

Tiada ulasan: