Sabtu, 4 Februari 2017

Cina Sarawak akan dibantu dapat kewarganegaraan: Zahid


ISMA WEB
 


KUCHING – Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi semalam mengumumkan satu pasukan petugas khas akan ditubuhkan untuk membantu Cina Malaysia di Sarawak yang masih belum memperoleh kewarganegaraan.

Pasukan petugas itu akan diletakkan di bawah bidang kuasa Jabatan Pendaftaran Negara Sarawak, katanya.
“Saya amat bimbang dengan isu bukan kewarganegaraan ini dan saya amat komited untuk menyaksikan kesudahan kepada masalah ini.

“Ia telah memberi kesan kepada (Malaysia) India dan Orang Asli di Semenanjung Malaysia dan pribumi di Sabah dan Sarawak,” katanya pada Tahun Baru Cina anjuran bersama kerajaan negeri dan Masyarakat Cina Kuching Selatan di sini.

Ahmad Zahid yang juga Menteri Dalam Negeri berkata, unit bergerak akan disediakan di bawah rancangan itu untuk mendekati dan membantu mereka yang tinggal di kawasan pedalaman di negeri ini.

Dalam perkembangan lain, Ahmad Zahid berkata, beliau akan mengarahkan Menteri Pelajaran untuk membuat kajian yang mendalam dan membuat cadangan dengan meneliti cadangan pengiktirafan Sijil Pendidikan Bersatu (UEC) di peringkat kebangsaan.

“Sebaik sahaja kami mempunyai cadangan, kita boleh membawa perkara itu ke Kabinet untuk keputusan,” katanya.

UEC adalah ujian standard bagi pelajar sekolah tinggi persendirian Cina anjuran Dong Zong, Gabungan Persekutuan Persatuan-Persatuan Lembaga Sekolah Cina Malaysia (UCSCAM).

Pada masa ini, Sarawak merupakan satu-satunya negeri yang mengiktiraf UEC secara rasmi.


Tiada ulasan: