Khamis, 20 Oktober 2016

Jamal Yunos dibebas selepas direman dua hari

Oleh Haizal Yatiran
Post Pic
 
 
KUALA LUMPUR: Pemimpin gerakan Baju Merah, Datuk Seri Jamal Md Yunos dibebaskan selepas ditahan reman dua hari. 
 
Beliau dilihat keluar daripada Ibu Pejabat Polis (IPD) Dang Wangi kira-kira pukul 4.45 petang tadi.
 
Semalam, beliau dikenakan tahanan reman selama 48 jam selepas ditahan setibanya dari Dubai, di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).
 
Penahanan tersebut bagi membantu siasatan berhubung kenyataannya yang dimuat naik di laman sosial Facebook serta beberapa insiden di Sabak Bernam.
 
Jamal disiasat mengikut seksyen 500 dan 503 Kanun Keseksaan kerana memfitnah dan melakukan ugutan jenayah, Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia dan Seksyen 4 (1) Akta Hasutan.
 
Sementara itu, beliau mewakili gerakan 'Baju Merah' berikrar untuk memerangi BERSIH 5 secara habis-habisan.
 
"Saya isytihar perang habis-habisan dengan BERSIH 5. Penahanan ini tidak melemahkan semangat saya," katanya kepada pemberita selepas dibebaskan.
 
Malah beliau mendakwa tahanan reman yang dikenakan ini sebagai tindakan pilih kasih.
 
"Penahanan saya double standard. Penahaan polis terhadap saya tidak boleh diterima. Penahanan ini satu penganiayaan terhadap saya.
 
"Penahanan saya ketika saya pulang dari KLIA sangat mendukacitakan terhadap saya dan keluarga saya," tambahnya.
 
 

Tiada ulasan: