Selasa, 29 Disember 2015

'Jamil Khir tak boleh saman kerana beliau seorang menteri'

Zikri Kamarulzaman

 


Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom, atas sifatnya sebagai anggota Kabinet tidak boleh memfailkan saman fitnah ke atas perkara-perkara yang melibatkan kepentingan awam.

Ini adalah asas pembelaan yang difailkan oleh Pengarah Pusat Pemantauan dan Pendedahan Maklumat Kebangsaan (NOW) Akmal Nasir dalam saman fitnah yang dikemukakan oleh Jamil terhadapnya.

Jamil menyaman Akmal kerana mendakwanya menyalahgunakan dana yang dimaksudkan untuk anak-anak yatim.

"Kelakuan, perangai dan perbuatan yang dilaksanakan oleh plaintif (Jamil Khir) adalah perkara-perkara yang melibatkan kepentingan awam yang melampau dan faedah mesti tertakluk kepada perbincangan awam dan juga terbuka kepada kritikan dan penelitian yang mantap.

"Di samping itu, plaintif adalah ahli kerajaan BN yang melalui pelbagai wakil dan agensi mendukung prinsip perlunya ketelusan awam, kejujuran dan integriti pada semua peringkat kerajaan," kata peguam Akmal ketika mengemukakan hujah pembelaan mereka yang difailkan pada Selasa lalu.

Menurutnya, kerajaan yang sama mempromosikan keperluan bagi tadbir urus korporat yang baik dalam syarikat.

"Atas sebab itu, defendan (Akmal) menegaskan bahawa tindakan yang dibawa oleh plaintif dalam kapasiti rasminya sebagai Ahli Parlimen dan menteri kabinet, plaintif dihalang daripada menyaman defendan kerana Akmal yang juga adalah Pengarah Strategi, Pemuda PKR disaman oleh Jamil selepas enggan memohon maaf kepada menteri itu.

Beliau mendakwa Jamil melawat Amerika Syarikat dengan perbelanjaan RM410,978 yang dibiayai oleh Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM) melalui dana anak syarikat yang dimaksudkan untuk anak-anak yatim dan kanak-kanak miskin.

Akmal kemudian menuntut Jamil supaya meletak jawatan daripada Kabinet.

Jamil dalam writ samannya, juga menyatakan dirinya sebagai ahli Parlimen Jerai dan ketua Umno bahagian tercemar reputasi akibat pendedahan Akmal.

Tiada ulasan: